Första tävlingen för ideer om billig robotteknik: Jury belönar tidsbesparande robotlösningar2017-11-30

MLC-Engineering får utmärkelse för kombination av lågkostnadsrobotar med optisk mätteknik

Kostnadseffektiv automatisering av enkla uppgifter – tack vare lågkostnadsrobotar är detta inte längre någon framtidsdröm. Bidragen i den första tävlingen för ideer om billig robotteknik visar spännande potential. Vinnaren presenterades under 2017 Motek: MLC-Engineering. Det sydtyska företaget kombinerar en moduluppbyggd, ledad robolink-arm med optisk mätteknik, vilket gett en tidsbesparing på 76 procent.

Från en autonom produktionscell i 3D-utskrift till en mobil skörderobot – vi kan se ett brett spektra av nya ideer i de tolv bidrag som lämnats in till den första tävlingen för lågprisrobotar. Det som är gemensamt för alla bidrag är att de visar hur enkla uppgifter kan automatiseras med hjälp av billig robotteknik och på så sätt sparar tid och pengar. Detta visas på ett imponerande sätt av vinnaren MLC-Engineering, som använder en ledad robolink-arm från igus tillsammans med optisk mätteknik. Denna kostnadseffektiva, 5-axliga robot, med ett pris på 3 579 €, hämtar den färdigtillverkade detaljen ur en produktionsmaskin och transporterar den till en optisk mätenhet när arbetsstycket är färdigställt. Den omplacerar sedan arbetsstycket flera gånger inom mätenhetens mätområde för att kontrollera alla relevanta mått. Detta överför värdena till styrsystemet som gör en ”bra/dålig”-utvärdering. Baserat på denna utvärdering placerar robolink-roboten arbetsstycket på ett transportband eller i en skräplåda. Automatiseringen av mindre uppgifter får en suverän effekt i slutändan: personalen kan ägna sig åt viktigare saker och cykeltidena kan förkortas. Detta sparar till slut 76 % av tiden.

Prisutdelningen på Motek-mässan
MLC-Engineerings koncept överrtygade juryn, som bestod av medlemmar från forskning, branschpress och tillverkare. Mod, förfining och tanken på optimering ledde till ett enhälligt beslut. Under Motek-mässan fick Michael Lamber ta emot ett presentkort på en ledad robolink-arm eller jämförbara robotkomponenter till ett värde av 3 000 € vid igus monter som förstapris. Handels och konsumentkunskapshögskolan i Horb kan se fram emot andrapriset på 500 €. I enlighet med läroplanen för ”statscertifierad tekniker (m/f)” vid avdelningen för maskinteknik skickade eleverna in idén om en gångjärnspress, där inköpsbrickor matas automatiskt, får bestämda hål slagna och därefter matas vidare igen. Målet med projektet är ny att de redan perforerade brickorna ska plockas upp och placeras i en viss ordning. Plockningen och placeringen av brickorna kommer i framtiden att utföras av roboten.