Säker busskommunikation även för hängande tillämpningar2018-02-20

Under SPS IPC Drives presenterade igus världens första Profinet-busskabel med hög dragtålighet

Busskablar når ofta sin mekaniska gräns vid hängande tillämpningar tack vare sina små tvärsnitt och ömtåliga konstruktion. Därför har igus nu utvecklat busskabeln CFSPECIAL.182.060 för Profinet med speciella, dragavlastande detaljer i den yttre PUR-manteln, som frikopplar de känsliga busselementen från de stora dragkrafterna. Alla lodräta tillämpningar som t.ex. lagerhanteringsutrustning kan nu förses med bussignaler på ett tillförlitligt och säkert sätt.

Bussignaler som t.ex. Profinet överförs via speciella, elektriskt samordnade busskablar, som måste uppfylla tydligt definierade, elektriska parametrar för att garantera en korrekt dataöverföring. Dessa kablars tvärsnitt är vanligtvis mycket små eftersom kommunikation inte kräver någon större strömstyrka. Fördelen med det är att busskablar därför vanligtvis kan vara mycket tunna. Dessa små och bräckliga strukturer har dock den nackdelen att busskablarnas mekaniska hållbarhet nås mycket snabbt vid hängande tillämpningar, beroende på kabelns längd. Det beror på att kabelns maximalt tillåtna dragkrafter kan komma att överskridas mycket snabbt enbart tack vare dess egna vikt. Därför har igus utvecklat den nya, dragkraftståliga busskabeln CFSPECIAL.182.060 för Profinet. Tack vare den speciella konstruktionen med integrerade, dragavlastande element, kan hängande tillämpningar på 100 m eller mer klaras av och bära upp en kabelvikt på upp till 50 kg. Resultatet blir att ny och modern lagerhanteringsutrustning nu kan förlita sig på busskommunikation. igus är exempelvis den enda leverantören av CAT5e-kablar som också erbjuder en Profinet-kabel för ökade dragkrafter, vilket avrundar busskommunikationen för 80 procent av alla busstillämpningar.

Testad specialkabel med Garantie
Nya CFSPECIAL.182.060 är skärmad och har en nötningstålig, yttre PUR-mantel men integrerade dragavlastningsfibrer. Kabeln är tålig mot olja och kylmedel, hydrolys och mikrober. Kabeln är också mycket slagtålig samt PVC- och halogenfri. Precis som alla igus-kablar har CFSPECIAL.182.060 också testats i det egna testlaboratoriet på en golvyta som täcker 2 750 m². Därigenom är igus den enda leverantören på marknaden som kan lämna en garanti på 36 månader för sina kablar.