Gör er av med fettet! igus stödlager i plast ersätter metallsystem2018-03-16

Nya och smörjfria xiros-stödlager försäkrar om rena förhållanden inom livsmedels- och förpackningsbranschen

Reglerande myndigheter ställer hårda hygienkrav på de maskinkomponenter som används inom livsmedels- och förpackningsbranschen. igus har nu utvecklat ett nytt, kulmonterat stödlager tillverkat av den FDA-godkända och högpresterande platsen xirodur B180. Jämfört med system i metall sparar användaren 83 procent vikt med det nya och mjukgående xiros-lagret. Ett byte 1:1 går snabbt och enkelt tack vare samma mått på hålutrymmet.

Stödlager spelar en central roll i livsmedelsbranschen på rulltransportörer eller transportband. De ser till att axlarna rullar fint också vid högre belastningar. Stödlager i metall har högt friktionsvärde tack vare sin kapsling och sitt fett. Detta betyder exempelvis att rullarna i ett transportband slutar att snurra och transportbandet slits ut. Resultatet blir maskinhaveri och kostsamma driftsstopp. Underhåll av smorda lager tar tid och kostar pengar. Användning av smörjmedel och korroderande metall uppfyller inte livsmedelsbranschens krav. Därför har igus nu utvecklat ett smörjfritt system av FDA-godkända komponenter i de nya stödlagren av högprestandaplasten xirodur B180. Tack vare sitt specialmaterial och de inbyggda kulorna i rostfritt stål går lagret mycket smidigt och är skyddat mot korrosion.

Spara 83 % vikt med stödlager i xirodur B180
Tack vare det exakt lika stora hålutrymmet kan befintliga metallager bytas ut 1:1 mot den smörjfria lösningen. Efter bytet sparar användaren 83 procent vikt tack vare det kompakta utförandet, vid jämförelse med stödlager i metall. Det kulmonterade xiros-stödlagret kan spolas rent och är lämpligt för miljöer med en temperatur upp till 80 °C. Lagret klarar stora belastningar upp till 50 kg vid upp till 850 varv/minut. Det nya stödlagret i xirodur B180 används för närvarande av igus med en axeldiameter på 25 mm. Andra storlekar kan fås på beställning.