Mjuka men tuffa: Nya igus-kablar för snabba rörelser i små utrymmen2018-03-22

chainflex CFSOFT har en minsta böjradie på 5 x d, klarar renrumsklass 2 och har 36 månaders Garantie

igus utökar sitt sortiment av kablar som är perfekt anpassade för snabba, korta takter med mycket små böjradier tack vare sin flexibilitet. Utöver den extremt flexibla ledaruppbyggnaden använder chainflex CFSOFT ytterst nötningsbeständigt och mycket mjukt material i den yttre manteln, för att ge kabeln dess höga flexibilitet. Det garanterar en lång livslängd i energikedjor också i de allra minsta installationsutrymmen.

Flexibiliteten i chainflex CFSOFT uppnås tack vare igus nya ledarkonstruktion. De separata kärnorna är tillverkade av mjuk koppar och genomgår en speciell snörnings- och flätningsprocess vid tillverkningen, vilket gör hela kabeln mer flexibel och mjukare än traditionella flexkablar. Det gör den nya serien perfekt för snabb användning i mycket trånga utrymmen. Bland annat gäller detta för halvledarindustrin, inom vilken energikedjor med mycket små böjradier används. De styr kablarna med mycket snabba, korta takter på ca 0,5–1 m längd, t.ex. i placeringsmaskiner för halvledare. Konventionella kablar tvingar upp energikedjorna i böjradien och påverkar således deras rörelse. CFSOFT löser det problemet tack vare sitt smidiga, formbara material. På detta sätt är de nya kablarna konstruerade för en böjradie på 5 x d och klarar samtidigt kraven för renrumsklass 2.

Garanterad tillförlitlighet trots krävande miljö
CFSOFT erbjuder en hög planeringssäkerhet eftersom den testats vid praktiska förhållanden under tre års tid i igus testlaboratorium, vilket är det största i branschen med en golvyta på 2 750 m². Testresultaten beaktas i produktutvecklingen och livslängdskalkylatorn på Internet, vilket gör igus till den enda tillverkaren som kan lämna en garanti på 36 månader eller 10 miljoner takter. Kabelns livslängd kan fastställas med hjälp av verktyg på Internet. CFSOFT kan beställas i bestämd längd eller som en färdigdragen kabel. Den kan konfigureras med hjälp av olika verktyg på Internet och därför anpassas efter kundens tillämpning. I form av en readychain finns den också tillgänglig för direkt installation i ett energikedjesystem.