Öka fabrikens säkerhet och sänk underhållskostnaderna med smart plast från igus2018-06-07

Nya och smarta plastsystem erbjuder många alternativ när det gäller förutsägbart underhåll

”Maskininlärning”, ”Stordata” och ”Industri 4.0” – ofta är kundens potentiella vinstmöjligheter till följd av digitalisering ofta dolda bakom dessa modeord. Intelligenta produkter som t.ex. ”igus smart plastics” ger företag möjlighet att förbättra sina systems tillförlitlighet, att planera underhållsarbeten noggrant och därigenom sänka kostnaderna. Hur det här fungerar visar igus med nya idéer under 2018 års Hannover-mässa i hall 17.

igus har utvecklat en produktfamilj sedan 2016 under rubriken ”isense”, där olika sensorer och övervakningsmoduler ger plastsystemen intelligens, exempelvis energikedjor, kablar, linjärstyrningar och rundbordslager. De mäter bland annat slitaget under drift och varnar användaren i god tid innan det är dags att planera för reparation eller byte. Genom att nätverksansluta via igus kommunikationsmodul (icom) är det möjligt att visa onlinestatus och varningar, t.ex. på en dator, surfplatta eller smartphone, precis som en direkt integrering i kundens infrastruktur. Dessa smarta plaster förutspår redan livslängden för ett antal kundtillämpningar, exempelvis inom fordonsindustrin. De utvecklas löpande i nära samarbete med kunderna. Dessa nyheter kommer igus att presentera under Hannover-mässan i hall 17.

Individuell integrering av smart plast
De förbättrade isense-modulerna som använder sensorer för att samla in data från energikedjan, linjärstyrningen eller rundbordslagret, är utrustade med ett seriegränssnitt och kan enkelt integreras i ett styrskåp. En datalogg gör det möjligt att lagra värdena på ett SD-kort. De data som de olika isense-systemen mäter skickas sedan trådlöst till icom-modulen, sammanställda och bearbetade. Kunden kan välja mellan olika koncept för integrering i sin egen infrastruktur. På detta sätt finns alternativet för icom-enheten att skicka data från sensorerna till en dator eller att integrera alla data via datorn till den befintliga programmiljön och intranätsystemet. Dessutom kan en anslutning till igus Data Center upprättas. I det här fallet jämförs och definieras underhållsrekommendationerna via maskininlärning och AI-algoritmer konstant med erfarenheterna från många befintliga tillämpningar, exempelvis från det stora igus-laboratoriet som finns utspritt över en golvyta på 2 750 m². ”Tack vare det stora antal testresultat som matas in i de Internetbaserade livslängdskalkylatorerna kan vi förutsäga exakt hur länge som energikedjan kommer att fungera på ett tillförlitligt sätt i en särskilt tillämpning”, tillägger Richard Habering, chef för den nyetablerade verksamheten för ”smart plastics” vid igus. ”isense-komponenterna ger kunden ytterligare säkerhet via en permanent livslängdsuppdatering. Det beror på att den inkluderar den verkliga tillämpningens aktuella omgivningsförhållanden. Underhåll och byte sker endast när det är absolut nödvändigt. Det sparar tid och underhållskostnader”.