Enkel klämning med K230: Nytt iglidur-material för smarta glidlagerkonstruktioner2018-07-05

Företaget igus introducerar triboplast speciellt för smörj- och underhållsfritt kläm- och flänslager

Om användaren söker ett säkert och smörjfritt lager kan igus erbjuda flera olika lösningar: Utöver det omfattande produktutbud av cylinderformade glidlager av standardtyp som finns i katalogen, så innefattar dessa även så kallade kläm- och flänslager. Dessa används för att de är så enkla att installera och konstruera, i synnerhet för plåtgenomföringar. För att klara stora kantlaster även under extrema förhållanden har igus nu utvecklat ett nytt material. Det slitagetåliga materialet iglidur K230 är mycket elastiskt, kemikalietåligt och klarar av fuktpåverkan.

Plåtstrukturer gör det oftast inte möjligt att kunna pressa in ett glidlager i ett monteringshål eller ett lagerhus och fixera det. Ett lager måste istället fodra det stansade hålet, vilket vanligtvis är ganska grovt, och på så sätt styra axeln på ett säkert sätt. Snabb montering, manuell och automatiserad, samt självbärande är ytterligare krav. För sådana tillfällen har igus ”klämlagret” i sitt sortiment. Namnet kommer av den enkla monteringen, då det spårade glidlagret förs igenom hålet med den mindre av de två flänsarna och sedan ”kläms” ihop. Utöver standardsortimentet av klämlager finns också ett antal specialanpassade lösningar. Det finns också lager i vilka den andra flänsen formas efter att lagret förts in i hålet. Dessa system har visat sin funktion miljontals gånger under årens lopp. Exempelvis för reducering av friktion och buller i bilsäten. Alla konstruktioner har det gemensamma kravet på hög flexibilitet och tålighet. För snabb installation och för att tåla de stora kantlasterna i plåtgenomföringar. Det nya igus-materialet iglidur K230 har precis de egenskaperna.

Högelastiskt material för enkel Installation
Det smörjfria materialet iglidur K230 är mycket elastiskt och flexibelt, vilket gör det perfekt för fläns- och klämlager. Omfattande tester i det lokala igus-laboratoriet visar också att högprestandaplast som nyss utvecklats av igus passar sömlöst ihop med de bästa iglidur-standardmaterialen avseende slitagetålighet. Det tar endast upp extremt små mängder fukt och har en mycket god universaltålighet mot kemikalier. Det är även möjligt att använda dem i en fuktig miljö. Det nya materialet kan också visa upp sina fördelar i tillämpningar med höga temperaturer upp till 130 °C. Inledningsvis erbjuder igus materialet iglidur K230 speciellt för kläm- och flänslager i specialutformade versioner. Det flexibla materialet kan på beställning också fås som glidlager i standardformat.