igus lanserar kommande generationens intelligenta kabel2018-07-26

CF.Q-modulen kontrollerar och utvärderar kabeldata i realläge och informerar i god tid innan ett byte krävs

Företaget igus har vidareutvecklat sin intelligenta kabel. Erfarenheter från kunder inom fordons- och maskinverktygsbranscherna lämnade viktiga bidrag till utvecklingen av denna nya generation. Den nya CF.Q-modulen i kombination med isense använder digitaliseringens och nätverksanslutningens nya potential för att göra underhållet enklare och effektivare, och därigenom mer kostnadseffektivt.

Hjärtat i varje intelligent kabel från igus är en avancerad sensor som kallas CF.Q. Med hjälp av modulen kan de elektriska egenskaperna testas i flera mätningskärnor och jämföras kontinuerligt med befintliga empiriska värden för en bestämd chainflex-kabel. Skada till följd av böjning eller extrema laster kan identifieras på ett tillförlitligt sätt. Dessutom kan riktningsvärden för kablarna definieras i förväg. Om CF.Q-modulen är installerad informerar den kunden genom att aktivera en i vanliga fall sluten kontakt när dessa fördefinierade värden för de elektriska parametrarna ändras. Kabelns ”verkliga” intelligens ligger dock i detaljerna. Det är endast kombinationen av empiriska värden och realtidsmätningar som ger användarna exakta underhållsprognoser för sina kablar – i synnerhet i den dynamiska produktionsmiljön. Detta möjliggörs tack vare en industri 4.0-kapabel tillämpning som kallas isense-online. Den jämför kabelns registrerade realtidsvärden med de befintliga empiriska värdena i en databas, och om den identifierar avvikelser uppmanar den fabrikschefen att starta upp ett underhåll. Detta sker naturligtvis innan skadan uppkommer och innan risken för driftsstopp i fabrikens produktion föreligger.

Förutspått underhåll minskar underhållsarbetet
Kommande generationens CF.Q-moduler passar nu för anslutning till en manöverpanel tack vare DIN-skenor och ger därför elektrikerna större flexibilitet vid integrering och hantering. Dessutom är modulerna lämpliga för dataregistrering tack vare SD-kortplatsen. En utgång för uppmätta värden på ett seriegränssnitt finns också integrerad som standard. Kunder som vill få en exakt översyn på de registrerade mätvärdena kan få detta genom att ansluta sig till isense-onlinesystemet via en detaljerad vy. Användaren har hur som helst åtkomst till ett stort antal kommunikationskanaler och rapporteringsalternativ. Underhållsrekommendationer eller hotande haverier visas i de stationära datorernas klassiska webbläsare, samt i alla mobila enheter som t.ex. surfplattor och smarttelefoner. För underhållsteam och produktionschefer innebär intelligenta igus-kablar ett systemskifte för underhåll och reparationer tack vare korrekta prognoser. Tack vare Industri 4.0 och den aktiva integreringen av smarta tekniker, kommer framtidens underhållsarbete att vara förutsägbart och därmed mer effektivt. Sensorer och isense-onlineapplikationen kan användas inom flera olika branscher. Med den lagerförda betaenheten IS.CF.Q.03.01.0 kan kunderna inleda sitt eget betatestprojekt och förbereda sina produktionsprocesser ytterligare för digitalisering och smarta fabriker.