Ren och snabb styrning: Nya och lätta xiros-styrrullar från igus2018-09-12

Styrrullar med plastkullager och helt sluten konstruktion försäkrar om en god hygien och enkel, verktygsfri Installation

Inom livsmedels- och förpackningsbranschen vänder sig maskinkonstruktörerna alltmer till rena och hygieniska system av plast. igus har utvecklat kompletta system för film- och etikettstyrrullar bestående av olika rörmaterial och plastkullager med fläns. De lätta systemen finns nu med en helt sluten sida. Dessutom är installationen av de nya rullarna mycket enklare än tidigare.

Under märket xiros kan igus erbjuda underhållsfria och, framför allt, smörjfria plastkullager. Särskilt inom livsmedels- och förpackningsbranschen är deras största fördel att det inte finns någon risk för föroreningar till följd av läckande smörjmedel. Nytt i xiros produktutbud är ett färdigt system bestående av ett aluminium-, PVC- eller kolfiberrör och två flänskullager tillverkade av xirodur-material med kulor av rostfritt stål. Särskilt lämplig är PVC-versionen, som helt och hållet består av material som är godkända av livsmedelsbranschen. De extremt lätta styrrullarna finns i olika diametrar och längder med millimeternoggrannhet. Om en mer ergonomisk rulle skulle behövas kan igus nu stötta maskinkonstruktören med nya styrrullar som har ena sidan helt sluten. ”Det installationsfärdiga systemet med plastkullager och individuella axlar och rörlängder är enkelt att konfigurera. Montering och demontering är enkel och kräver inga verktyg”, säger Marcus Semsroth, chef för xiros plastkullageravdelning vid igus. Jämfört med de rör av rostfritt stål som normalt används väger aluminiumröret avsevärt mindre, vilket har en positiv effekt på rullens tröghet.

Enkel beräkning av livslängden online
De smörjfria xiros-plastkullagren ger också mindre friktion än smorda metallager. Det beror på att kulorna inte behöver arbeta mot smörjmedlets motstånd – så de rullar mycket smidigare. Mycket smidigt för maskinkonstruktören: Med hjälp av xiros livslängdskalkylator kan plastkullagrets förutspådda livslängd fastställas på Internet genom några få steg. Ytterligare information kan också fås genom direkt kontakt med igus.