Moduluppbyggda renrumssystem från igus för de minsta installationsutrymmena, tysta som en viskning2019-09-05

Världens första ”e-skin soft” och ”e-skin flat” ger en garanterat partikelfri kabeldragning i kompakta och platta installationsutrymmen

För säker och nötningfri kabeldragning i renrum har igus ”e-skin” i sitt produktsortiment. Energikedjan för renrumstillämpningar har nu utrustats med ett mjukare material i synnerhet avsett för kompakta installationsutrymmen. Den säkra och partikelfria kabelledningen kan göras vid en låg frihöjd med nya ”e-skin soft”. För mycket små installationsutrymmen har igus även utvecklat ”e-skin flat”. Den nya och lågprofilerade energiförsörjningen har en kammarkonstruktion och är enkel att fylla och underhålla. Båda energikedjorna imponerade i ljudtestet med sin mycket låga driftljudsnivå.

Vid tillverkning av mikrochip, OLED, LCD, implantat och halvledare och inom läkemedelsindustrin är kraven på en ren tillverkningsmiljö mycket höga. Det beror på att alla typer av kontaminering har en direkt inverkan på produkten och kan leda till allvarliga skador för tillverkaren. Därför är kraven på de maskindelar och den energiförsörjning som används särskilt höga. Till följd av detta presenterade igus för fyra år sedan det lättöppnade ”e-skin”, ett slutet och korrigerat rör. Det har ett godkännande enligt Fraunhofer Tested Device i ISO-klass 1 från 2018 och tog emot andra pris i Fraunhofer-tävlingen för ren teknik; ”Clean! 2018”. Anledningarna till detta godkännande var: ”e-skin” är tillverkat av tribologiskt optimerad, nötningsbeständig plast, det har en moduluppbyggd struktur och det kan fyllas snabbt. För att göra ”e-skin” lämpligt för användning i kompakta rum har det nu utrustats med ett nytt och mjukt material. Nya ”e-skin soft” kan också användas i små installationsutrymmen i korta längder utan upphängning. För mycket låga installationsutrymmen erbjuder igus ett nytt system med kammarkonstruktion: ”e-skin flat”. Båda energikedjorna imponerade i bullertestet i rörelse. ”E-skin soft” hade ett värde på 32,4 dBA och ”e-skin flat” hade 29 dBA. Det betyder att de nya energiförsörjningssystemen för renrum är avsevärt tystare än alternativa system på marknaden.

”e-skin soft”: moduluppbyggt och snabbt att fylla
Nya ”e-skin soft” är helt och hållet baserat på e-skins moduluppbyggda princip. Energikedjans övre och undre skal kan enkelt sättas ihop till ett helt slutet rör med hjälp av en ”dragkedja” med hög damm- och vattenbeständighet. Det garanterar både att röret är lämpligt för renrum, enkelt att fylla och att underhållet av kablarna blir enkelt.

Säker energiförsörjning för låga installationsutrymmen i renrum
igus har utvecklat ”e-skin flat” specifikt för trånga installationsutrymmen, t.ex. för tillverkning av halvledare. Den nya energiförsörjningen består av en profil med tre kabelkammare, vilka är formsprutade av plast i hög prestanda. Den är därför mycket platt och klarar en mycket liten böjradie och låg frihöjd. Profilerna kan anslutas till bredare system. I motsats till alternativa system är inte kablarna krympplastade i ”e-skin”, utan placerade i kammare. Vid ett eventuellt underhållsbehov kan kablarna enkelt dras in utan att något nytt energiförsörjningssystem behöver installeras. Användaren sänker kostnaderna och förbättrar sin teknik. I ett andra utbyggnadssteg kan de separata kamrarna öppnas från utsidan tack vare ett dragkedjesystem, så att underhållsarbetet kan skyndas på ytterligare. En annan fördel: Med de nya energiförsörjningssystemen ”e-skin flat” och ”e-skin soft” erbjuder igus två kostnadseffektiva system direkt från lager.

System redo för direkt anslutning och med garanterad livslängd
På beställning kan kunden få de nya energikedjorna för renrum direkt som ett komplett och anslutningsklart system med chainflex-kablar. Användaren har möjlighet att använda fler än 918 ytterst flexibla kablar med IPA-klass 1, vilka är specifikt utvecklade för användning i en energikedja. Alla kablar har testats under verkliga förhållanden i företagets egna, 3 800 kvadratmeter stora laboratorium. Detta gör igus till den enda leverantören i världen som kan erbjuda 36 månaders garanti på sitt kabelsortiment.