Vänligen välj din leveransort

Valet av landssida kan påverka olika faktorer som t.ex. pris, möjliga leveranssätt och produkttillgänglighet.
Min kontaktperson
igus® AB

Berga Allé 1

254 52 Helsingborg

+46 42 329270
+46 42 211585
SE(SV)

Vanliga frågor om iglidur®


Hur fixeras ett iglidur®-glidlager i ett lagerfäste?

iglidur® glidlager är konstruerade så, att de kan pressas in i ett säte med H7-tolerans som har samma nominella mått som lagrets ytterdiameter och sedan fixeras genom presspassningen. Detta uppnås genom presspassningens så kallade övermått, dvs. lagrets ytterdiameter är i icke inpressat tillstånd allt efter nominellt mått ca 0,1 - 0,25 mm större än sätet. Även innerdiametern uppnår först i inpressat tillstånd sina slutgiltiga mått och toleranser.

Varför finns det så många olika iglidur®-material?

Mångfalden av olika iglidur® material har uppstått under de senaste nästan tre decennierna baserat på vitt skilda kundbehov. Utvecklingen av ett bra glidlagermaterial har ofta något att göra med att cirkelns kvadratur. Om man optimerar i en viss riktning sker det oftast på bekostnad av en annan egenskap. – Med de fem standardmaterialen iglidur® G, J, X, W300 och M250 kan en överväldigande del av applikationerna täckas tekniskt sett.
Men när det handlar om väldigt speciella eller krävande applikationer; att få ut det sista av de tekniska reserverna eller att göra en sista optimering av pris/prestanda för stora serier, så får de andra iglidur® materialen en allt större betydelse. Under de senaste åren har nya iglidur® material ytterligare förskjutit användningsbegränsningarna för smörjfria glidlager.

Hur är iglidur®-material uppbyggda?

Förutom de allmänna egenskaperna har varje iglidur® lagermaterial en rad speciella egenskaper, som gör det särskilt lämpat för vissa applikationer och krav. Mer information om strukturen

Hur hittar jag rätt iglidur®-material?

Med några få applikationsdata kan ett första urval göras via iglidur® produktsökaren eller en livslängdsberäkning ske med iglidur® livslängdskalkylatorn. Det stora utbudet av material reduceras då snabbt och kvar blir de lämpliga materialen.

iglidur® experten meddelar mig att iglidur® W300 och iglidur® J är de material som håller längst.
Vilket ska jag välja?

Både iglidur® J och iglidur® W300 hör till de mest nötningsbeständiga allroundlagren i iglidur® programmet. Om livslängden är jämförbar och tillräcklig i båda fallen, så bör applikationens omgivningsparametrar avgöra valet: iglidur® J är optimal för våt miljö tack vare låg fuktupptagning och bra mediebeständighet, medan iglidur® W300 har mer temperaturreserver.

Hur kan det komma sig att iglidur®-glidlager klarar sig utan smörjning?

Det beror på iglidur® materialens speciella struktur, som i regel består av en termoplastisk matris, armerande fibrer och så kallade fasta smörjmedel. Matrisens eller basmaterialets redan goda nötnings- och friktionsegenskaper optimeras ytterligare av de fasta smörjmedlen. Under drift finns det alltid tillräckligt med fasta smörjmedelspartiklar på lagerytan. Ytterligare extern smörjning med fett eller olja är i regel varken nödvändigt eller tillrådligt. Video till frågan

När jag mäter iglidur® lagren är de avsevärt större än vad som står i katalogen.
Vad beror det på?

iglidur® glidlager är lager för presspassning i säten med H7-standardhål. Presspassningen gör dels att lagret fästs i huset, dels formar den glidlagrets innerdiameter.
Lagren provas i monterat tillstånd i ett hål med minimimått. Om lagren mäts när de inte är inpressade är både deras ytter- och innerdiameter större än i monterat tillstånd, varvid differensen motsvarar övermåttet före inpressning.
Trots noggrann tillverkning och montering av lagren kan det uppstå avvikelser och frågor angående monteringsmåtten och toleranserna. Möjliga orsaker till detta kan vara:
Glidlagertvärsnitt med mätplan Mätplanens läge

Hålet är inte korrekt fast - lagret skavs av på utsidan.

Vi använde en centreringsdubb som utvidgade lagren inifrån vid inpressningen.

Hålet motsvarar inte H7-toleransen.

Lagerhuset består av mjukt material som utvidgades vid pressning.

Axeln har inte h-tolererans.

Mätningen utförs inte inom mätlinjerna.

Håltolksmätning av iglidur® glidlager

Jag behöver bara några få glidlager. Priset är alltså inte avgörande för mig.
Vilket iglidur® glidlager är bäst?

Tyvärr finns det inget som man generellt kan kalla "det bästa iglidur® glidlagret". Lagret med högst pris är inte det som har längst livslängd i alla applikationer. Men det finns det bästa iglidur® glidlagret för just din applikation.
Det viktiga är att alltid välja lager beroende på applikationen. Ju mer man vet om applikationen, desto exaktare kan man välja det lager som passar bäst tekniskt och ekonomiskt sett.
För detta ändamål kan du ta hjälp av vår iglidur® produktsökare och iglidur® livslängdskalkylator online. Om du själv inte har möjlighet eller tid att använda dig av dessa verktyg, så behöver du bara skicka oss dina applikationsuppgifter så sköter vi resten.

Kan man fritt välja färg på ett iglidur®-glidlager?

Nej, tyvärr inte, färgen beror i regel på respektive materialsammansättning eller så finns det ofta bara vissa färgämnen som passar för ett visst material och som samtidigt inte inverkar negativt på de tribologiska egenskaperna. Framför allt beror nötningsegenskaperna på materialsammansättningen (där även färgämnet ingår) och en ny färgtillsats ökar ofta slitaget mångdubbelt. Det betyder att varje iglidur® material har en viss färg, även om vissa material ser nästan identiska ut.

Hur monteras ett iglidur®-glidlager?

iglidur® glidlager är presshylsor. Innerdiametern antas först efter inpressningen i H7-hålet med motsvarande tolerans. Övermåttet före inpressning kan utgöra upp till 2 % av innerdiametern. Därmed säkerställs en säker presspassning av lagren. Axiella eller radiella förskjutningar i huset undviks därmed på ett säkert sätt.
Hålet i huset bör ha tolerans H7 för alla lager och vara så glatt, jämnt och fasat som möjligt. Monteringen sker med hjälp av en plan stämpel. Användning av centrerings- eller kalibreringsdorn kan medföra skador på lagren och ett större spel.
Inpressning av ett glidlager Inpressning av ett iglidur® glidlager

Vilka rekommendationer finns det för limning av iglidur® glidlager?

I standardfall har vi mycket goda erfarenheter av superlim (t.ex. Loctite 401). Med material som är svåra att limma, som t.ex. iglidur® J, uppnår man avsevärt bättre resultat med 2-komponentssystem (t.ex. Loctite 406 + primer 770). För applikationer med högre temperatur har vi god erfarenhet av epoxihartssystem (t.ex. Hysol).
För alla limförband är det dessutom viktigt att detaljerna är grundligt rengjorda och fria från fett. Detta kan göras till exempel med professionella rengöringsmedel, men även med enkla snabbavfettningsmedel. Även uppruggning av kontaktytorna förbättrar den vidhäftande effekten.
Generellt kan limning endast ha en kompletterande effekt och kan inte ersätta presspassningen helt.

Varför är ett iglidur®-glidlager av plast miljövänligt?

1.1 igus® iglidur® N54 plastbussningar består till 54 procent av förnyelsebare råvaror .
Som grodan Kermit säger: "det är inte lätt att vara grön". Och fastän Kermit bara är en handdocka, så har han rätt – idag gör många företag allt för att minska sina koldioxidutsläpp. Men förvandlingen till ett miljövänligt företag sker inte över en natt. Det är normalt sett slutpunkten efter en lång rad förändringar, som sker på en mängd områden under en lång tid. Hur kan iglidur® plastglidlager alltså bidra i den här processen? Även om det låter simpelt, så kan användning av smörjfria plastbussningar reducera skadlig miljöpåverkan avsevärt.
Fyra anledningar till varför iglidur® plastglidlager är miljövänliga:

1. Plastbussningar kräver ingen smörjning – det är bra för miljön. I USA förbrukas uppskattningsvis fyra miljarder liter industriella smörjmedel årligen, av vilka ungefär 40 procent släpps ut i miljön. Tack vare kontinuerliga framsteg inom materialutvecklingen av tribologiskt optimerade plastglidlager kan igus® erbjuda miljövänligare alternativ till metallbussningar för allt fler applikationer. Till skillnad från metall- och bronslager som kräver smörjning, har alla iglidur® plastlager fasta smörjmedel som är inbäddade i materialet och kan därmed inte pressas eller sköljas ur materialet. Det betyder att lagren varken behöver olja eller fett - således sker inga miljöutsläpp av förorenande ämnen.

2. Plastbussningar är mycket lätta. På så sätt bidrar iglidur® glidlager även till minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp, exempelvis vid utomhusutrustning, motorfordon och flygplan. Viktreduktionen medför lägre massa och således lägre energiförbrukning.

3. Den höga kemiska resistensen hos plastbussningar är ytterligare ett ekologiskt plus. Metaller däremot måste för att erhålla dessa egenskaper ofta förzinkas i ett miljöskadligt, energiintensivt galvaniseringsbad.

4. Tillverkning av en plastbussning kräver mindre energi jämfört med ett metallager. Exempelvis behövs energi från ca 15 liter råolja för att tillverka 1 liter aluminium; och för att tillverka 1 liter stål krävs energi från ca 11 liter råolja. I jämförelse behövs i genomsnitt bara 1 liter råolja för att tillverka 1 liter plast; och vi utgår från att detta värde kommer att reduceras ytterligare p.g.a. den kontinuerliga utvecklingen mot växtoljebaserade plaster.

Ju tyngre ett material är, desto mer energi krävs för att sätta resp. hålla det i rörelse.

Hur påverkar iglidur®-glidlagret av polymer valet av axel?

1. Kostnadsaspekter
Stort utbud av iglidur® plastlager
Sänkta kostnader är en viktig faktor för de flesta företag. Huruvida det är möjligt att använda ett kostnadseffektivt axelmaterial beror huvudsakligen på valet av lager.

Till exempel kräver kullager mycket hårda (60HRC eller högre) och släta axlar. Det samma gäller för bronslager: axeln måste vara hårdare än det använda bronsmaterialet. Dessa krav begränsar urvalet av axelmaterial avsevärt. Ett billigt axelmaterial kan eventuellt vara olämpligt för applikationen eller lagret.
Plastbussningar erbjuder fler möjligheter, eftersom de kan användas för många olika axlar. iglidur® glidlager från igus® finns i en mängd olika materialvarianter:
På så sätt kan du kombinera den kostnadseffektivaste axeln med det iglidur® lagermaterial som är lämpligast för applikationen resp. den erforderliga livslängden. Lager och axel måste ju inte hålla längre än hela maskinens/utrustningens livslängd. - Varför välja en dyr axel eller ett dyrt lager, som överlever själva maskinen?
2. Nötningsaspekter
Erosionsskador p.g.a. en för slät axel
Förutom kostnadsfaktorerna finns det en rad andra aspekter som måste beaktas när det gäller samspelet mellan axel och lagersystem. Många faktorer kan försämra de använda lagrens funktion, om de inte tas med i beaktande. Om axeln är för grov, kan nötning bli ett problem. En för grov axel kan fungera som en fil och lösgöra partiklar från lagrets yta under rörelsen. En för slät yta kan däremot medföra en ökad friktion, om axelns och lagrets yta häftar fast i varandra. En stor skillnad mellan statisk och dynamisk friktion kan medföra en adhesions-glid-effekt (stick-slip-effekt) mellan kontaktytorna. Detta märker man genom ett högt gnisslande ljud.

Ytterligare en viktig aspekt är de skador som abrasiva partiklar kan orsaka på lager och axlar. Om partiklar hamnar mellan lager och axel, kan båda utsättas för ökat slitage. Smuts, damm, spån och pappersfibrer är exempel på sådana partiklar, som kan orsaka slitage. Lager som är självsmörjande med inbäddade fasta smörjmedel har en avsevärt längre livslängd i smutsig miljö, eftersom det varken finns fett eller olja på lagerstället. Det innebär att smutspartiklar inte dras till resp. fastnar på axeln och i lagret (så som exempelvis kan iakttas på en välsmord cykelkedja). - Även detta möjliggör användning av mindre dyra axlar även i smutsiga applikationer. På marknaden finns det en mängd olika axelmaterial, som alla kan ha olika effekt på lagerslitaget. Hit räknas bl.a. aluminium, sätthärdningsstål, rostfritt stål och förkromat stål. Vilken axel man ska använda, avgörs i slutändan av användningsvillkoren och kraven på livslängden. Vid valet av passande iglidur® glidlager kan i princip alla axeltyper som förekommer i handeln användas.
Slitagetest med aluminiumaxlar
Hårdförkromade axlar är exempelvis mycket hårda, men även släta. Slitaget av iglidur® plastglidlager tillsammans med den här axeltypen är i genomsnitt lägre än med andra axeltyper. På grund av den höga ytfinheten kan dock en stick-slip-effekt uppträda i enstaka fall. De olika rostfria stålsorterna används företrädesvis i våt miljö och inom livsmedelsindustrin, medan hårdbelagt aluminium räcker för applikationer med lägre belastning där en viktreducering krävs. Här uppnås även de bästa friktionskoefficienterna i kombination med iglidur® J.


Hur fungerar en toleranstolk?

1.1 igus® säkerställer bl.a. med hjälp av ett håltolkstest, även kallat "Go-/No-Go-Test", att våra lager uppfyller specifikationerna och fungerar som de ska efter monteringen.

Först pressas lagren in i ett provsäte. Det är viktigt att lagren inte skadas vid monteringen. En fas i sätet rekommenderas – idealiskt är 25-30 grader. Dessutom rekommenderas användning av en press med en plan stämpel för inpressning av lagren. Detta är den effektivaste monteringsmetoden. Den garanterar också att lagret inte skadas. Om du exempelvis tar en hammare, kan lagret hamna snett vid monteringen.

1.2 Vid montering av ett glidlager rekommenderar igus® inpressning med en press.

När lagret är monterat sker det egentliga håltolkstestet. Ett "Go" betyder, att bulten faller igenom lagret under sin egenvikt, medan "No-Go" betyder att bulten inte faller igenom lagret eller fastnar. I. regel har håltolkarna en gradering på 0,01 mm, vilket möjliggör en mycket exakt beräkning av var håltolken hänger.

Ett håltolkstest är en kvalitetskontroll med största möjliga noggrannhet, eftersom bulten beter sig som en axel i en riktig applikation och återger lagrets snävaste diameter. Just den här aspekten är i regel avgörande för applikationen. Håltolkstester passar särskilt bra för plastlager, eftersom lagrets irrelevanta "ojämnheter" som uppstår vid formsprutning inte beaktas. Senare under drift, under inkörningsskedet, då lagrets och axelns ojämnheter slätas ut, uppstår en idealisk glidyta.
Kvalitetskontrollen av ett lager kan även göras med hjälp av andra tester; vid användning av dessa metoder på plastlager kan dock inexaktheter uppträda. I synnerhet bör man avstå från att använda skjutmått. Skjutmått bör, allt efter noggrannhetsgrad, principiellt endast användas för snabba kvalitetskontroller. Beroende på trycket som skjutmåttet utövar på mätpunkten, kan mätningen ge felaktiga resultat. Ett håltolkstest är därför mycket pålitligare.

Allt efter tillgänglighet kan det beskrivna testet även göras direkt på den serietillverkade komponenten (dvs. inte i en speciellt för ändamålet tillverkat provsäte).


Vad är det som gör ett självsmörjande glidlager av polymer så speciellt?

Ett homogent uppbyggt glidlager med beräkningsbara egenskaper, tillverkat av högpresterande plast.
En del ingenjörer tvekar att använda plastlager i sina konstruktioner. De kanske har använt sig av metall- eller bronslager under många år eller tvivlar på att plast är lämpligt för svåra applikationer eller miljöer. Plastlager tål emellertid extrema temperaturer, enorma belastningar och höga varvtal. Man måste bara känna till för- och nackdelarna hos de tillgängliga alternativen. Självsmörjande polymerlager innehåller fasta smörjmedel, som är inbäddade som små partiklar i det homogena materialet. Under drift reducerar dessa fasta smörjmedel friktionskoefficienten. De kan inte sköljas bort som fett eller olja och den homogena uppbyggnaden gör att de är fördelade över hela lagerväggens tjocklek. Till skillnad från en skiktvis uppbyggnad står således hela lagerväggens tjocklek till förfogande som nötningszon med näst intill identiska glidegenskaper.
De flesta iglidur® material innehåller dessutom förstärkande ämnen, som ökar tryckhållfastheten. Det gör att materialet tål högre krafter och kantbelastningar.
På grund av den här uppbyggnaden kan iglidur® glidlager användas på många olika axeltyper - allt efter belastning även på så kallade mjuka axlar. På så sätt kan man alltid hitta en kostnadsoptimerad kombination.
iglidur® lager av högpresterande plaster kan inte jämföras med lager tillverkade av standardplast. För iglidur® plastlager kan du exakt beräkna livslängden under antagande av de specifika användningsparametrarna. igus® erbjuder ett expertsystem – en speciell databas, där belastningar, varvtal, temperaturer och andra driftparametrar anges. Baserat på testdata beräknar systemet sedan ett lämpligt plastlager och dess preliminära livslängd.
Kompositlager består av diverse skikt. Det mjuka glidskiktet kan lätt skadas av främmande partiklar eller felaktig behandling.
iglidur® plastlager utgör steget från en enkel plastbussning till en testad och tillgänglig maskinkomponent med beräkningsbara egenskaper. Här följer än en gång en sammanfattning av de väsentliga fördelarna:

1. Inga störande smörjmedel: självsmörjande lager innehåller fasta smörjmedel. De minskar friktionskoefficienten och är okänsliga mot smuts, damm och andra föroreningar.

2. Underhållsfrihet: Plastlager kan ersätta bronslager, metallbelagda lager och formsprutade lager inom nästan alla användningsområden. Deras resistens mot smuts, damm och kemikalier gör att plastlager fungerar efter mottot "montera och glöm dem".

3. Kostnadsbesparingar: Plastbussningar kan sänka kostnaderna med upp till 25 %. De utmärker sig genom hög nötningsbeständighet och låg friktionskoefficient och kan ersätta dyrare alternativ inom en mängd olika användningsområden.

4. Konstant låg friktionskoefficient och nötning: Plastlager garanterar p.g.a. sin uppbyggnad en konstant låg friktionskoefficient och nötning under hela lagrets livslängd. Jämfört med kompositlager i metall, vars glidskikt kan skadas exempelvis genom smuts, håller plastlager ofta längre.

5. Absolut rostfrihet och hög kemisk beständighet: Plastlager kan inte rosta och är beständiga mot många omgivande medier.


Var ligger igus® tekniska kärnkompetens när det gäller glidlager av plast?

Varje år utvecklar igus® ingenjörer över 100 nya kompoundmaterial
Materialutvecklarna på igus® har under årens lopp utvecklat hundratals kompoundmaterial, av vilka idag knappt 40 är med i polymerglidlagerkatalogen. Den principiella uppbyggnaden är för det mesta den samma:

1. Baspolymerer, som avgör lagrets grundläggande tribologiska, mekaniska, termiska och kemiska egenskaper

2. Fibrer och fyllnadsämnen, som ger lagren en hög mekanisk stabilitet

3. Fasta smörjmedel, som optimerar slitage och friktion

igus® utvecklar ständigt nya polymerblandningar för de olika användningsområdena och genomför varje år ca 10 000 tester i sitt laboratorium. Till skillnad från de flesta andra lagertillverkare koncentrerar sig igus® uteslutande på högpresterande polymerer, som vi genom formsprutning omvandlar till glidlager på ett kostnadseffektivt sätt. Dessa plastglidlager används i en mängd branscher, exempelvis: jordbruk, medicin, bilindustrin, förpackning, luftfart, sportutrustning, maskinbyggnad m.m. Dessutom arkiverar igus® alla testresultat i en omfattande databas. När en ny polymerblandning har testats, sparar vi resultaten i datapoolen, där de sedan används av vårt unika program för beräkning av livslängden - Expertsystemet, där du kan mata in maxbelastning, varvtal och temperaturer för din applikation samt axel- och husmaterial, för att ta reda på vilket plastlager som passar bäst samt hur lång dess preliminära livslängd är.

Vilka faktorer påverkar nötningen av ett glidlager?


1: Slitageprovning av ett iglidur® plastglidlager från igus® vid en oscillerande rörelse.

iPåverkande faktorer:

Val av axel: För olika glidlager rekommenderas olika axelmaterial. Varje axel-lager-kombination har olika slitageresultat.

Belastning: Med ökande radiell belastning eller yttryck ökar även slitaget av glidlagret. Vissa glidlager är konstruerade för låg belastning, andra för hög belastning.

Hastighet och typ av rörelse: Med ökande hastighet ökar också slitaget. Dessutom påverkar typen av rörelse (oscillerande, roterande eller linjär) slitagehastigheten avsevärt.

Temperatur: Inom vissa gränser har temperaturen endast en mycket liten effekt på lagrets slitage, men det kan också öka slitaget exponentiellt. Beroende på valet av material är plastlager definitivt lämpliga för ett brett temperaturområde. Om respektive maximal applikationstemperatur överskrids, kan slitaget dock öka avsevärt. För de flesta iglidur® material ökar nötningshastigheten med stigande temperatur. Men det finns även undantag som uppnår sitt slitageminimum först vid högre temperaturer.

Smutsig miljö: Smuts och damm kan ansamlas mellan axeln och lagret. Det orsakar slitage. Här erbjuder självsmörjande plastbussningar en fördel - eftersom de inte innehåller någon olja kan inte heller smuts och damm fastna på axeln och skada lagret.

Kontakt med kemikalier: Plastglidlager är helt korrosionsfria och beständiga mot en mängd olika kemikalier, men vissa kemikalier kan till och med förändra ett glidlagers strukturella egenskaper, vilket gör att lagrets hårdhet minskar och slitaget ökar.


2: Nötningstester med olika axeltyper.

För alla dessa punkter gäller följande: ju exaktare jag känner till min applikation och de nämnda parametrarna, desto specifikare kan ett iglidur® material väljas ut och en extrapolering av livslängden göras. Avgörande för livslängden är att man väljer rätt material.
 

Vilken effekt har lagernötningen på lagerspelet?

Lagerslitage innebär att material avverkas från glidytan, det vill säga i regel från lagrets innerdiameter.

Spelet mellan lagret och axeln beräknas utifrån lagrets och axelns toleranser.


Det verkliga initiala spelet vid idrifttagning är differensen mellan lagrets uppmätta faktiska innerdiameter och axelns uppmätta faktiska ytterdiameter. Slitage på lagrets innerdiameter gör att diametern ökar, vilket i sin tur leder till ökat spel.
Eftersom iglidur® glidlager inte har en skiktad struktur och hela väggtjockleken står till förfogande som slitmån har lagret ingen angiven slitagegräns. Istället bestäms slitagegränsen av det maximala spel som tillåts i applikationen. Detta kan variera mycket beroende på applikationen och användarens krav. Precisionsreglerventiler tillåter exempelvis endast ett par hundradelars slitage (och därmed ökat spel). I jordbruksapplikationer med axeldiametrar över 50 mm däremot är spel långt över en millimeter ofta inget problem.

När använder man ett xiros®-kullager av polymer istället för ett iglidur®-glidlager av polymer?

Generellt kan man säga att xiros® polymerkullager är att föredra framför iglidur® glidlager överallt där roterande rörelser med hastigheter över 1,5 meter/sekund kan uppträda kontinuerligt vid låg belastning. Polymerkullagrens betydligt lägre friktionskoefficient jämfört med glidlager ger mindre värmeutveckling och mindre slitage.

Avgörande är framför allt kullagrets innerdiameter. Ju mindre innerdiameter, desto färre varv måste lagret rotera i minuten, vilket i sin tur har en positiv effekt på värmeutvecklingen och -avledningen. Om kullagrets diameter ökar, så ökar den maximala lastkapaciteten samtidigt som det maximala möjliga varvtalet minskar.

För applikationer med högre belastning passar våra dubbelradiga polymerkullager. För applikationer där smuts och nötande material förekommer erbjuder vi xiros® kullager med täckbricka.

Vad innebär den så kallade ”Stick-Slip-Effect” (fästglideffekten)?

Stick-slip-effekten (från engelskans stick "fastna" och slip "glida") betecknar ryckvis glidning av fasta kroppar som glider mot varandra. Detta fenomen uppstår vid förflyttning av en kropp vars vilofriktion är betydligt större än glidfriktionen.

Föreställ dig en tung låda som man vill skjuta över ett glatt golv. Kartongen är tung, så vi måste använda mycket kraft för att övervinna vilofriktionen - dvs. kartongens motstånd att röra sig. Kartongen glider. På grund av den släta ytan och den därav resulterande låga glidfriktionen, rör sig kartongen snart snabbare. Men på grund av kartongens snabba glidrörelse kan vi överföra mindre kraft till kartongen. Slutligen är kraften som verkar på kartongen inte längre tillräcklig för att övervinna dess vilofriktion. Kartongen stannar upp, vilket gör att vi återigen måste utöva mycket kraft för att övervinna den och processen upprepas. Fastna – lossna – glida – bromsa – fastna – lossna… i verkligheten sker den här effekten avsevärt snabbare och yttrar sig genom vibrationer .

Det här fenomenet uppträder inom vitt skilda områden. Vindrutetorkare går ryckvis över bilen vindruta. När man skriver på svarta tavlan gnisslar kritan om man håller den i fel vinkel. Dörrgångjärn gnisslar. Och stränginstrument som fiol eller cello skulle inte fungera, eftersom deras ljud orsakas av svängningar och vibrationer mellan strängarna och stråkens senor orsakade av stick-slip-effekter .

För tribologiskt optimerade material är den här effekten emellertid oönskad. De vibrationer som uppstår överförs till den övergripande konstruktionen och orsakar ljud som ofta upplevs som störande gnissel eller knarrande. Den önskade glidrörelsen blir till en oregelbunden ryckig gång som ökar lagerslitaget. Den här effekten kan motverkas genom att man minimerar skillnaden mellan glid- och vilofriktion, använder vibrationsdämpande material, förbättrar styvheten hos den övergripande konstruktionen (se förspända lager) eller skiljer friktionsytorna åt (t.ex. genom smörjning)
1. Kraft > vilofriktion
Kraften (pil 1) övervinner vilofriktionen (pil 2). Kartongen sätter sig i rörelse.
 
2. Kraft = vilofriktion
Vilofriktionen blir till glidfriktion (pil 2) och kartongen glider snabbt.
 
3. Kraft < glidfriktion
Kraften (pil 1) räcker inte för att övervinna glidfriktionen (pil 2).
 
4. Kraft < vilofriktion
Glidfriktion blir till vilofriktion. Kraften räcker inte till, kartongen står stilla.

Uppfyller iglidur®-glidlager RoHS-direktivet, och vad är RoHS för något?

EG-direktivet 2002/95/EG ("RoHS 1") som ligger bakom nyckelordet "RoHS" ersattes den 3 januari 2013 av EG-direktivet 2011/65/RU ("RoHS 2").
Det här direktivet reglerar begränsningen av oönskade innehållsämnen i elektriska och elektroniska apparater som släpps ut på EU-marknaden. Förkortningen RoHS står för "Restriction of (the use of certain) Hazardous Substances", på svenska "Begränsning av (användningen av vissa) farliga ämnen".
Eftersom ämnena av tekniska skäl inte kan undvaras till hundra procent i många material har konkreta gränsvärden definierats.
De gäller för ämnen som ofta används i elektroniska komponenter, såsom bly, kvicksilver, kadmium, sexvärt krom, polybromerade bifenyler (PBB) och difenyleter (PBDE). Några användningsexempel är användning av bly vid lödning eller som beståndsdel i kompositlager av metall samt användning av PBB som flamskyddsmedel. Dessa ämnen förekommer också i ett flertal metallegeringar.
Som man ser när man tittar på ämnena och användningsexemplen, så spelar dessa substanser ingen roll i termoplastiska plastkompound såsom våra iglidur® material. Således uppfyller innehållsämnena i våra iglidur® material kraven i direktivet 2011/65/EU (RoHS 2). På begäran skickar vi dig gärna motsvarande uttryckliga bekräftelser.

Är iglidur® glidlager kemikaliebeständiga?

Kontakt med kemikalier utgör ofta en särskild utmaning för glidlager. Till exempel används desinfektionsmedel eller rengöringsmedel inom livsmedelsindustrin, eller så kommer lagren i kontakt med kylmedel. iglidur®-materialens beständighet har testats gällande kontakt med ett stort antal kemikalier. De kan därför användas i kontakt med kemikalier, desinfektionsmedel eller rengöringsmedel. iglidur®-materialen i "H-familjen" (iglidur® H1, H370 etc.) och iglidur® X anses vara särskilt beständiga mot kemikalier.

Vad är glidlager?

Inom maskinteknik avser termen glidlager komponenter som separerar ytor som rör sig i förhållande till varandra. Detta skyddar dessa ytor från skador p.g.a. slitage och minskar friktionskoefficienten och därmed värmealstringen samt den energi som krävs för rörelsen.

När använder man glidlager?

Glidlager används överallt där man vill minska friktionen och slitaget på ytor som är utsatta för rörelser. Användningsområdena sträcker sig från brolager, som expanderar under temperaturens inverkan, till rörliga delar i en kontorsstol och knappnålshuvudstora glidlager i elektriska tandborstar. 
Generellt sett är glidlager särskilt lämpliga för applikationer där kombinationen av last resp. yttryck och rörelseintensitet är inte alltför hög. Man talar om det så kallade pv-värdet, produkten av yttrycket i N/mm² och hastigheten i m/s. För de flesta glidlager anger tillverkaren det högsta tillåtna pv-värdet. Om pv-värdet överskrids på grund av användningsförhållandena, så är glidlagret olämpligt för dem. I så fall måste man antingen överväga ytterligare kylning eller användning av kullager. Med tillräcklig kylning eller genom reducering av friktionen genom smörjning kan glidlager dock även användas vid mycket höga pv-värden.

Vad gör ett glidlager?

Glidlager skiljer rörliga delar åt för att skydda deras ytor från slitage och för att minska friktionen mellan dem. Den lägre friktionskoefficienten innebär att kraften som krävs för rörelsen och därmed energin kan minskas.

Vilket är bäst, glid- eller kullager?

Glid- och kullager bygger på olika funktionsprinciper och har därmed olika egenskaper. Dessa egenskaper gör dem mer eller mindre lämpliga för olika applikationer. Glidlager är komponenter i ett stycke som består av ett eller flera material och är avsedda att minska friktionen antingen genom integrerade fasta smörjmedel eller genom ytterligare smörjning. De passar särskilt bra för applikationer som kräver en kostnadseffektiv och platsbesparande lösning och där kombinationen av last och hastighet inte är för hög. Kullager består av ringar mellan vilka flera kulor eller rullar är lagrade. Dessa roterar runt kullagrets innerring och möjliggör därmed en relativ rörelse mellan de anliggande komponenterna. Fördelen med kullager är deras precision, eftersom de kan konstrueras nästan helt utan spel, samt det särskilt låga rullmotståndet. Analogt med glidlagrens friktionskoefficient bidrar detta till att göra applikationer särskilt lättrörliga. Dock behöver kullager också betydligt mer plats. De är tyngre, ofta dyrare och behöver speciellt skydd mot inträngande smuts samt förlust av smörjmedel."


Rådgivning

Jag besvarar gärna dina frågor även personligen

Frakt och konsultation

Personligen:

Måndag till fredag från 07.00 till 20.00.
Lördagar från 08.00 till 12.00.

Online:

24h


Termerna "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" och "yes" är rättsligt skyddade varumärken som tillhör igus® GmbH/Köln i Förbundsrepubliken Tyskland och i förekommande fall i vissa andra länder. Detta är en icke uttömmande lista över varumärken (t.ex. pågående varumärkesansökningar eller registrerade varumärken) som tillhör igus GmbH eller igus dotterbolag i Tyskland, Europeiska unionen, USA och/eller andra länder eller jurisdiktioner.

igus® GmbH hänvisar till att vi inte säljer några produkter från företagen Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsibushi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber och alla andra drivenhetstillverkare som nämns på denna webbplats. De produkter som igus® erbjuder är produkter från igus® GmbH