Ändra språk :
Version I, per den 1 januari 2024
Klagomålsförfarandet hos igus GmbH gör det möjligt för alla potentiellt berörda personer att påpeka risker för mänskliga rättigheter eller miljö och överträdelser av skyldigheter som har uppstått till följd av igus GmbH:s ekonomiska aktiviteter inom det egna affärsområdet eller inom en leverantörs affärsområde längs hela leveranskedjan.
igus tar kraven i LkSG på allvar och vårt mål är att identifiera potentiella oegentligheter längs leveranskedjan på ett tidigt stadium och att initiera lämpliga åtgärder.
igus uppnår detta i synnerhet genom att tillåta att information om möjliga överträdelser i samband med LkSG rapporteras till oss och dessa följs konsekvent upp.
Alla anställda och personer i vår leveranskedja kan meddela igus om mänskliga rättigheter eller miljörisker eller överträdelser via det klagomålsförfarande som igus har inrättat.
Det säkerställs att rapporten kan lämnas in anonymt och konfidentiellt. Detta ger igus möjlighet att upptäcka risker på ett tidigt stadium och i bästa fall lösa dem innan människor eller miljö skadas.
efterlevnad Olika interna kanaler finns tillgängliga för rapportering av överträdelser av efterlevnad (t.ex. rapportering till överordnade eller personalrepresentanter) och igus visselblåsarsystem är tillgängligt för både interna och externa rapporter. Detta kan användas utan begränsning av vem som helst längs vår leveranskedja.
Överträdelser kan rapporteras över hela världen, dygnet runt, på olika språk och kostnadsfritt med bara några få "klick" via vårt visselblåsarsystem online(reporting-channel.com). När du skickar in en
rapport ska fokus ligga på mänskliga rättigheter och miljörisker eller överträdelser av skyldigheter enligt definitionen i den tyska koden för bolagsstyrning. 2 § 2 st. 2 och 3 st. i LkSG.
De människorättsrelaterade förbuden omfattar
Miljöförbuden omfattar särskilt
Som en del av den inledande bedömningen fastställer HR-avdelningen om rapporten är relevant för mänskliga rättigheter eller miljörisker eller överträdelser av skyldigheter och om den inlämnade rapporten är korrekt. Detta följs av en riskbedömning av möjliga konsekvenser, till exempel med hjälp av en riskmatris.
Den som gör anmälan får snabb återkoppling om att anmälan har registrerats. Dessutom skickas delrapporter om varje behandlingssteg och det slutliga resultatet till visselblåsarna via portalen i en skyddad miljö.
Om relevansen och den ursprungliga misstanken bekräftas kommer vi att inleda ett internt utredningsförfarande så snart som möjligt för att klargöra fakta. Rapporten kommer att granskas i detalj.
Efter avslutad utredning kontrollerar igus om det krävs åtgärder för att eliminera, minimera eller förhindra överträdelsen i framtiden. För detta ändamål analyserar vi det specifika behovet av korrigering och förbättring. En del av denna analys inkluderar också att ta hänsyn till förväntningarna hos den grupp människor som påverkas av överträdelsen. Nödvändiga åtgärder kan vara rent interna åtgärder inom vår affärsdivision, t.ex. processjusteringar, nya riktlinjer eller förbättrade utbildningskoncept. Men även åtgärder med och gentemot tredje part kan vara nödvändiga. Genomförandet av åtgärderna följs upp på lämpligt sätt och deras effektivitet övervakas noggrant i detalj i små processteg.
Alla rapporter, utredningsaktiviteter och utredningsresultat dokumenteras och arkiveras på bestämda platser. De lagras i enlighet med relevanta rättsliga krav och dataskyddsperioder. Rätten att se och få tillgång till dessa dokument är strikt reglerad. Dessutom informerar vi, när så krävs enligt lag, alla berörda parter om de utredningar som genomförts och de personuppgifter som behandlats i detta sammanhang.
Resultatet av hanteringen av anmälningar beaktas i riskanalysen. En årlig rapport om antalet rapporter och hanteringen av dessa upprättas och publiceras. Därutöver lämnas ad hoc-rapporter till ledningen.
Vi granskar effektiviteten i alla de system och processer som beskrivs ovan i samband med vårt klagomålsförfarande på ad hoc-basis, men minst en gång om året.
Information om eventuella mänskliga rättigheter eller miljörisker eller överträdelser är av stort värde för igus och vår leveranskedja.
Av denna anledning är anonym dialog möjlig under hela klagomålsförfarandet. Konfidentialiteten för det anonyma utbytet säkerställs hela tiden. Det sker ingen loggning av IP-adressen. Följande förfaranden har införts för det tekniska skyddet av visselblåsaren:
Genom att lämna in en rapport i igus klagomålsförfarande utsätts den person som lämnar in rapporten inte för några negativa konsekvenser. Sekretessen för utbytet säkerställs alltid (se punkt 3) och garanteras även internt genom lämpliga åtgärder.
Om du har några synpunkter eller förslag angående vår klagomålshantering, vänligen kontakta vår HR-avdelning på 02203/9639 - 151.