Utan den skulle det vara mycket obekvämare att flyga - passagerarbryggan (även kallad brygga eller ombordstigningsbrygga) möjliggör skyddad, horisontell ombordstigning på flygplanet på tusentals flygplatser världen över. I början av flygtrafikens historia var det ännu enklare att gå ombord på flygplanet. De små propellerplanen hade inbyggda små trappor som helt enkelt sänktes ner. Ännu idag har mindre flygplan vanligtvis inbyggda trappor, eftersom lutningen på passagerarbryggan skulle bli för stor.
Hur skulle det se ut utan passagerarbryggan? Moderna trafikflygplan har instegshöjder på upp till 4 meter över marken. Vid enorma jetflygplan som Airbus A380 måste passagerarna gå ombord på två nivåer. Detta skulle kräva väldigt höga trappor. Familjer med barn, äldre och skröpliga passagerare skulle få det mycket svårare att gå ombord. För att inte tala om skyddet mot väder och vind.
Principen med passagerarbryggan är enkel - i regel är ena delen av systemet fast förankrat i flygplatsbyggnaden. Den andra delen är flexibelt lagrad för att kunna dockas till olika flygplanstyper. Såväl skillnader i flygplansdörrens höjd som olika flygplanslängder och -bredder måste kompenseras. För detta ändamål består en passagerarbrygga vanligtvis av flera teleskopiska rör som kan dras ihop och isär samt av en eller flera lyftenheter. Den här teleskopiska bryggan är den flexiblaste varianten av en passagerarbrygga. Mindre flexibla utföranden passar ofta bara för vissa flygplanstyper, vilket begränsar flexibiliteten för flygplatsoperatörerna.
Passagerarbryggan förflyttas med hjälp av elmotorer. De behöver ström- och datakablar för styrningen. Rörelserna hos de enskilda elementen är inte särskilt snabba. Men kablarna måste ändå skyddas mot skador. Eftersom de vanligtvis befinner sig utanför bryggan, måste de tåla väder och vind.
Eftersom flygplanen står allt kortare tid på marken och passagerarbryggorna måste arbeta tillförlitligt, måste den mekaniska rörelsen fungera friktionsfritt. Driftstopp i en passagerarbrygga kan innebära omedelbara ekonomiska förluster för flygplatsoperatören, flygbolaget och även för passagerarna som vill flyga bekvämt, säkert och punktligt.
Deras höga driftsäkerhet talar för användning av igus® produkter i passagerarbryggor. Kablarnas rörelser i passagerarbryggan kan ledas säkert med igus® e-kedjesystem. Rörelserna är mestadels horisontella i teleskoptunnlarna och vertikala i lyftenheterna. e-kedjorna har en lång livslängd, så att man kan räkna med en lång användningstid. De kan installeras på ett platsbesparande sätt, så att inga kablar hänger ner och stör det visuella intrycket. All erforderlig energi kan tillföras med e-kedjor, t.ex. el- och kontrollkablar, hydraulslangar, pneumatikslangar etc.
Roterande rörelsee-kedjesystem som RBR-lösning (Reverse Bend Radius)
2Vertikal rörelsee-kedjesystem - "sicksack" installation
3Vertikal rörelsee-kedjesystem - "hängande" installation
4Horisontell rörelsee-kedjesystem - installation ostöttad eller glidande
5Kabelskydd i flera axlare-kedjesystem leder och skyddar i tredimensionellt rörliga applikationer
e-chains® replace festoonings on passenger jetways for increased reliability.
Måndag till fredag från 07.00 till 20.00.Lördagar från 08.00 till 12.00.
24h