Ändra språk :
Utan den skulle det vara mycket obekvämare att flyga: Passagerarbryggan (även känd som gangway eller ombordstigningsbrygga) möjliggör en skyddad, steglös ombordstigning på flygplan på tusentals flygplatser över hela världen. I flygets barndom var ombordstigningen ännu enklare. De små propellerdrivna flygplanen hade små inbyggda trappor som enkelt kunde fällas ned. Ännu idag använder mindre flygplan i allmänhet inbyggda trappor, eftersom lutningen på passagerarbryggan annars skulle bli för brant.
Hur skulle det se ut utan passagerarbryggor? Moderna trafikflygplan har ombordstigningshöjder på upp till 4 meter över marken. På gigantiska jetplan som Airbus A380 måste passagerarna till och med gå ombord på två nivåer. Detta skulle kräva mycket höga trappor. Och barnfamiljer, äldre och rörelsehindrade passagerare skulle få det mycket svårare att komma ombord på planet. Skyddet mot väder och vind inte att förglömma.

Principen för passagerarbryggor är enkel: I regel är en del av systemet fast förankrad i flygplatsbyggnaden. En annan del är flexibelt monterad så att den kan dockas till olika typer av flygplan. Till exempel måste höjdskillnader hos flygplansdörren samt olika flygplanslängder och -bredder kompenseras. Därför består en passagerarbrygga vanligtvis av flera rör som kan teleskoperas in och ut samt en eller flera lyftenheter. Denna teleskopiska brygga är den flexiblaste varianten av passagerarbryggor. Mindre flexibla konstruktioner kan endast användas för vissa flygplanstyper, vilket begränsar flygplatsoperatörernas flexibilitet.
Passagerarbryggan förflyttas med hjälp av elmotorer. Dessa behöver ström- och datakablar för styrningen. De enskilda elementens rörelser är visserligen inte särskilt snabba, men kablarna måste ändå skyddas från skador. Eftersom de vanligtvis är placerade utanför bryggan måste de också tåla vind och väder.
Eftersom flygplanens stilleståndstider blir allt kortare och passagerarbryggorna ska fungera tillförlitligt, måste den mekaniska rörelsen gå smidigt. Driftavbrott i en passagerarbrygga kan innebära en omedelbar ekonomisk förlust för flygplatsoperatören, flygbolaget och även för passagerarna, som vill flyga bekvämt, säkert och punktligt.
Produkternas höga tillförlitlighet talar för användning av igus produkter i passagerarbryggan. Kablarnas rörelser i bryggan kan styras på ett säkert sätt med våra e-kedjesystem. Rörelserna är mestadels horisontella i teleskoptunnlarna och vertikala i lyftenheterna. E-kedjorna har en lång livslängd, så att man kan förvänta sig en lång brukbarhetstid. De kan monteras på ett platsbesparande sätt så att inga kablar hänger ner och det visuella utseendet inte försämras. All nödvändig energi kan tillföras med e-kedjorna, t.ex. ström- och styrkablar, hydraulik, pneumatik etc.
1 Vridrörelser e-kedjesystem som RBR-lösning
2 Lyftrörelser e-kedjesystem – monteringssätt "sicksack"
3 Lyftrörelser e-kedjesystem - monteringssätt "hängande"
4 Horisontella rörelser e-kedjesystem – monteringssätt ostöttat eller glidande
5 Kabelskydd i flera axlar e-kedjesystem leder och skyddar i rörliga applikationer, tredimensionellt
e-kedjesystemen minskar de erforderliga kabellängderna med över 50 % (vid inmatning i mitten) och förhindrar extern mekanisk belastning på kablarna, t.ex. okontrollerad gungning, svängning, kärvning osv. Det låga underhållsbehovet reducerar stilleståndstiderna. E-kedjesystemen fungerar perfekt tillsammans med igus chainflex kablar. Precis som e-kedjorna tål dessa värme, sol, regn och snö.
Energikedjor
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00