Inom ramen för DFG Collaborative Research Centre 401 "Flow Influence and Flow-Structure Interaction on Aerofoils", utförs mätningar av vorticity wake av aerofoils vid Institute of Aeronautics and Astronautics vid RWTH Aachen University. En så kallad referensvinge (halvspännvidd 675 mm, solid konstruktion, material: X42Cr13) fungerar som mätobjekt. Denna halvvingemodell skulle modifieras som en del av forskningsarbetet. Syftet var att med hjälp av denna nya applikation undersöka vorticity-kölvattnet hos en flygplansvinge i den interna vattencirkulationskanalen och i dragkanalen hos DST i Duisburg. Om det lyckas skulle användningen av detta system i praktiken innebära ekonomiska och säkerhetsrelaterade fördelar för den civila luftfarten. Ett fokus för konstruktionen var utvecklingen av en transmissionsväxellåda. Lagret i denna enhet måste vara särskilt lämpligt för användning i vattencirkulationskanalen utan att visa tecken på korrosion. Det fanns dock ett antal andra krav på lagren. De skulle vara så små som möjligt för att minimera påverkan på flödet, fungera underhållsfritt under lång tid (ingen korrosion, okänsliga för damm och smuts), vara så fria från glapp och vibrationer som möjligt, endast generera en måttlig mängd värme och vara kostnadseffektiva.