Ändra språk :
Materialtabell
Allmänna egenskaper
Enhet
iglidur® R
Testmetod
Densitet
g/cm³
1,39
Färg
mörkröd
max. fuktabsorption vid 23°C/50% r. h.
viktprocent
0,2
DIN 53495
max. Vattenabsorption
viktprocent
1,1
Glidfriktionskoefficient, dynamisk, mot stål
µ
0,09 - 0,25
pv-värde, max (torrt)
MPa x m/s
0,27
Mekaniska egenskaper
Böjelasticitetsmodul
MPa
1.950
DIN 53457
Böjhållfasthet vid 20°C
MPa
70
DIN 53452
Tryckhållfasthet
MPa
68
Maximalt rekommenderat yttryck (20°C)
MPa
23
Shore D hårdhet
77
DIN 53505
Fysikaliska och termiska egenskaper
Övre temperatur för långvarig användning
°C
+90
Övre temperatur för korttidsanvändning
°C
+110
Lägre användningstemperatur
°C
-50
Termisk ledningsförmåga
[W/m x K]
0,25
ASTM C 177
Koefficient för termisk expansion (vid 23°C)
[K-1 x 10-5]
11
DIN 53752
Elektriska egenskaper
Volymresistivitet
Ωcm
> 1012
DIN IEC 93
Resistivitet på ytan
Ω
> 1012
DIN 53482
Tabell 01: Materialdata

Fig. 01: Tillåtna pv-värden för iglidur® R-lager med 1 mm väggtjocklek vid torrkörning mot en stålaxel, vid +20 °C, monterade i ett stålhus
X = Glidhastighet [m/s]
Y = belastning [MPa]
Vid utvecklingen av iglidur® R som glidlagermaterial stod hög prestanda och mycket lågt pris i förgrunden. Framför allt skulle låga friktions- och slitvärden uppnås vid torrkörning. Det PTFE- och silikonfria materialet uppnår enastående låga friktionsvärden vid torrkörning och löper i stort sett stick-slip-fritt.

Fig. 02: Maximalt rekommenderat yttryck som funktion av temperaturen (23 MPa vid +20 °C)
X = temperatur [°C]
Y = belastning [MPa]
Mekaniska egenskaper
Det maximala rekommenderade yttrycket är en mekanisk materialparameter. Slutsatser om tribologin kan inte dras från den. tryckhållfastheten hos iglidur® R-lager minskar med ökande temperaturer. Fig. 02 illustrerar detta förhållande.

Fig. 03: Deformation under belastning och temperaturer
X = belastning [MPa]
Y = Deformation [%]
Fig. 03 visar den elastiska deformationen hos iglidur® R under radiella belastningar. Under den maximalt tillåtna belastningen på 23 MPa är deformationen 4 %. En plastisk deformation kan försummas upp till detta värde. Den är emellertid också beroende av slagets varaktighet.

Fig. 04: Friktionskoefficienter som en funktion av glidhastigheten, p = 0,75 MPa
X = glidhastighet [m/s]
Y = friktionskoefficient μ
Friktion och slitage
Liksom slitstyrkan minskar friktionskoefficienten med ökande belastning. iglidur® R är särskilt lämpligt för applikationer där höga pv-värden huvudsakligen orsakas av den höga glidhastigheten och inte så mycket av yttrycket. Beroendet av iglidur® R-lagrens friktionskoefficient på axelns grovhet är mindre uttalat.

Fig. 06: Slitage, roterande applikation med olika axelmaterial, belastning p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = axelns material
Y = slitage [μm/km]
A = Aluminium, hårdanodiserad
B = stål för fri skärning
C = Cf53
D = Cf53, hårdförkromat
E = St37
F = V2A
G = X90
Material för axlar
Fig. 06 och 07 visar ett utdrag av resultaten från tester med olika axelmaterial, som utfördes med lager tillverkade av iglidur® R. Vid 0,3 m/s och 1 MPa är X90- och Cf53-axlarna de bästa glidpartnerna. Med ökande belastningar uppvisar iglidur®R-lager med Cf53- och V2A-axlar bäst slitagebeteende, medan hårdförkromade axlar visar sig vara en bra glidpartner vid sviveldrift.
Om det axelmaterial du tänker använda inte finns med i de testresultat som presenteras här, vänligen kontakta oss.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00