Ändra språk :
Materialtabell
Allmänna egenskaper
Enhet
iglidur® H
Testmetod
Densitet
g/cm³
1,71
Färg
grå
max. fuktabsorption vid 23°C/50% r. h.
vikt-% (%)
0,1
DIN 53495
max. Vattenabsorption
viktprocent
0,3
Glidfriktionskoefficient, dynamisk, mot stål
µ
0,07 - 0,2
pv-värde, max (torrt)
MPa x m/s
1,37
Mekaniska egenskaper
Böjelasticitetsmodul
MPa
12.500
DIN 53457
Böjhållfasthet vid 20°C
MPa
175
DIN 53452
Tryckhållfasthet
MPa
81
Maximalt rekommenderat yttryck (20°C)
MPa
90
Shore D-hårdhet
87
DIN 53505
Fysikaliska och termiska egenskaper
Övre temperatur för långvarig användning
°C
+200
Övre kortvarig användningstemperatur
°C
+240
Lägre användningstemperatur
°C
-40
Termisk ledningsförmåga
[W/m x K]
0,6
ASTM C 177
Koefficient för termisk expansion (vid 23°C)
[K-1 x 10-5]
4
DIN 53752
Elektriska egenskaper1)
Volymresistivitet
Ωcm
< 105
DIN IEC 93
Ytmotstånd
Ω
< 102
DIN 53482

Fig. 01: Tillåtna pv-värden för iglidur® H-lager med 1 mm väggtjocklek vid torrkörning mot en stålaxel, vid +20 °C, monterade i ett stålhus
X = Glidhastighet [m/s]
Y = belastning [MPa]
iglidur® H är ett fiberförstärkt termoplastmaterial som är speciellt utvecklat för applikationer i hög luftfuktighet eller under vatten. Lager av iglidur® H kan användas helt smörjfritt; vid användning i våtutrymmen fungerar det omgivande mediet som ett extra smörjmedel.

Fig. 02: Maximalt rekommenderat yttryck som funktion av temperaturen (90 MPa vid +20 °C)
X = temperatur [°C]
Y = belastning [MPa]
Mekaniska egenskaper
Det maximala rekommenderade yttrycket är en mekanisk materialparameter. Slutsatser om tribologin kan inte dras från detta. Tryckhållfastheten hos iglidur® H-lager minskar med ökande temperaturer. Fig. 02 illustrerar denna korrelation.
Fig. 03 visar den elastiska deformationen av iglidur® H under radiella belastningar. Under det maximala rekommenderade yttrycket på 90 MPa är deformationen ca 2,5 %.

Fig. 04: Friktionskoefficienter som en funktion av glidhastigheten, p = 0,75 MPa
X = glidhastighet [m/s]
Y = friktionskoefficient μ
Friktion och slitage
Friktionskoefficienten förändras med ökande belastning, liksom slitstyrkan.
Intressant nog minskar friktionskoefficienten μ något när glidhastigheten ökar samtidigt som belastningen förblir konstant (se fig. 04 och 05).

Fig. 05: Friktionskoefficienter beroende av belastningen, v = 0,01 m/s
X = belastning [MPa]
Y = friktionskoefficient μ
iglidur® H
torrt
Smörjfett
olja
vatten
Friktionskoefficienter µ
0,07 - 0,2
0,09
0,04
0,04
Tabell 04: Friktionskoefficienter för iglidur® H mot stål
(Ra = 1 µm, 50 HRC)

Fig. 06: Slitage, roterande applikation med olika axelmaterial, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = axelmaterial
Y = slitage [μm/km]
A = aluminium, hårdanodiserat
B = automatstål
C = Cf53
D = Cf53, hårdförkromat
E = St37
F = V2A
G = X90
Material för axlar
Fig. 06 och 07 visar testresultat med olika axelmaterial, som utfördes med lager tillverkade av iglidur® H.
Lager tillverkade av iglidur® H uppvisar ett tydligt annorlunda beteende vid roterande och svängande drift på olika axelmaterial. Medan axlar tillverkade av Cf53 och St37 uppvisar de bästa slitvärdena i roterande applikationer, är V2A-axeln, som är sämre än St37 i roterande drift, bäst lämpad för svängande rörelser. Hårt förkromade axlar med iglidur® H-lager är däremot endast fördelaktiga vid mycket låga belastningar.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00