En "riktig" gårdslastare har en midjeled så att den kan röra sig även i trånga utrymmen. Detta är en (nästan) obrytbar regel bland tillverkare och användare av dessa flexibla och kompakta maskiner, som används på många lantbruk, men även inom hantverks- och byggbranschen. Denna regel gällde dock bara tills tiden var mogen för ett nytt koncept. Thaler GmbH & Co KG i Polling/Bavaria var den första tillverkaren av gårdslastare som förverkligade ett sådant koncept. Manfred Thaler, verkställande delägare i företaget: "Den senaste generationens fodervagnar är så höga att de knappast kan lastas med konventionella midjestyrda lastare, som når lyfthöjder på upp till cirka 4,60 meter. Dessa maskiner har nått sina fysiska gränser. Detta var den utlösande faktorn för att vi skulle utveckla en helt ny fordonsarkitektur."
Det var möjligt att låna från de mycket större teleskopiska gaffeltruckarna som ofta ses på byggarbetsplatser. På dessa är redskapen inte fästa vid en ledad bom, utan vid en rak teleskopmast som är placerad i fordonets längdaxel - med ledpunkten baktill. Och istället för midjestyrning har de ett styvt chassi med fyrhjulsstyrning och uppnår därför en hög stabilitetsnivå även när de flyttar större laster. Detta koncept förverkligades för första gången i en gårdslastare med 48T18. Den mycket kompakta maskinen är kraftfull tack vare Yanmar-motorn på 48 hk, medan fyrhjulsdriften säkerställer att kraften också finns tillgänglig på spåret eller på gården. De extremt kompakta måtten (1,60 m bred; 1,94 m hög) tillsammans med fyrhjulsstyrningen säkerställer stor manövrerbarhet. Samtidigt uppnår 48T18 betydligt högre arbetshöjder än ramstyrda lastare (4,90 m lyfthöjd), en högre nyttolast (1800 kg vid skopans vridpunkt) och en större tippvinkel (68o)
Idén övertygade kunderna - och för övrigt även konkurrenterna, som sedan utvecklade liknande maskiner. En av de utmaningar som Manfred Thaler och hans konstruktörer var tvungna att övervinna under utvecklingsarbetet var valet och placeringen av motorn: "Det måste vara en fyrcylindrig motor på 45 hk för att ge tillräckligt med kraft och dragkraft. Men installationsutrymmet bredvid teleskopet, mittemot förarhytten, var extremt trångt. Vi installerade då en 48 hk motor på tvären, som inte bara är kraftfull utan också mycket effektiv och ekonomisk - och lättåtkomlig." Detta arrangemang säkerställer också en jämn viktfördelning på alla fyra hjulen.