"Vi har många rörliga delar i länkaget, som alla måste stödjas. igus - som glidlagerspecialist - har ett utmärkt rykte i Schweiz. Så det stod klart för mig att det skulle bli igus, och jag beställde omedelbart 100 bussningar i standardmaterialet iglidur G standardmaterial för teständamålet", säger Thomas Hollenstein om skälen. Totalt 28 sådana bussningar används i Schleppfix, fördelade över hela länkaget. De två sidoarmarna är individuellt upphängda och kan därför svänga fritt. "När det gäller sidoarmarna insåg vi att enorma krafter verkar på dessa lagerpunkter. Efter att ha rådfrågat experterna från igus bestämde vi oss för att använda ett fiberkompositmaterial från igus,igutex TX1", bekräftar Hollenstein, och Axel Ebert, Key Account Manager på igus Schweiz, tillägger: "iglidur G är ett av våra kostnadseffektiva standardmaterial inom glidlagersektorn och med ett yttryck på upp till 80 MPa är det idealiskt för de flesta applikationer. Vid lagerpunkten på Schleppfixens sidoarm verkar dock avsevärda svällkrafter på materialet. Vi har utvecklat det nya produktsortimentet av igutex fiberkompositer just för sådana applikationer - slitstarka och formstabila upp till 200 MPa yttryck." igutex-materialenför höga belastningar kombinerar hög slitstyrka med förmågan att motstå höga (statiska) belastningar, stötar och kantbelastningar - vilket gör dem perfekta för denna applikation.
Schleppfix använder en speciallösning med ett relativt långt lager på 120 millimeters längd för att kunna böja ut hela komponenten och därmed uppnå den högsta projicerade ytan för lastabsorption. Även igutex TX1tryckbrickor används också i Schleppfix för att säkerställa optimal axiell start. Fiberkompositmaterialet igutex har samma fördelar som iglidurmaterialet: smörj- och underhållsfritt, korrosionsbeständigt, hög motståndskraft mot smuts och media och mycket mer.