Sedan projektets start har studentteamen arbetat kontinuerligt med vidareutveckling varje termin. Från konvertering och ombyggnad av karten med elmotorer, utveckling av ett antispinnsystem (ASR), ett koncept för kartens ytterhölje, optimering av bromsarna, konstruktion av ett kamerafäste på karten, till teamet för väggodkännande. I mars 2009 tog ytterligare studentteam sig an tre nya projekt med e-kart. Ett av dessa var inriktat på återvinning av bromsenergi. Precis som med hybridfordon är syftet att återföra elektrisk energi till batterierna vid inbromsning, för att på så sätt skydda bromssystemet och förlänga den möjliga körtiden.
En annan grupp studenter satte som mål att byta ut de installerade startbatterierna. En ny batteriteknik skulle integreras. Med ett koncept för snabbladdning av de fyra traktionsbatterierna med 4x25 ampere uppnåddes full laddning av e-karten efter ca 2 timmar. Den tredje viktiga aspekten av projektet var att integrera mätteknik i e-karten. Mätningarna av de fyra batterispänningarna och strömmen för de seriekopplade batterierna skulle registreras. En netbook installerades på gokarten för att lagra och mata ut mätvärdena direkt till föraren.
På grund av de nyintegrerade batterierna, den ökade strömmen i laddarna och de maximala strömmarna under återhämtningen på upp till 100 ampere, måste strömkablarna byggas om helt och hållet. Dessutom behövde matningsledningen till laddarna och det kompletta kablage för mättekniken skapas.