Ändra språk :

**Om robotarna från Bielomatik: **Bränsletankar (bensin eller diesel) i fordon är inte längre jämförbara med tidigare tiders plåttankar med påfyllningsrör. Dagens bränsletankar av plast är sofistikerade delar som består av upp till sju lager för att förhindra diffusion. Olika sammansättningar svetsas till grundelementen. Systemen från Bielomatik Leuze GmbH tar sig an denna specialiserade uppgift.
Bielomatiks problem låg i att man anlitade en extern tjänsteleverantör som monterade kablarna på ett sådant sätt att de medföljande kontaktdonen inte passade. Dessutom kunde tjänsteleverantören inte uppfylla de höga dokumentationskraven. Förseningarna ledde till oplanerade driftstopp och ökade konstruktions- och monteringstider.
Bielomatiks konstruktörer använder ett standardiserat koncept när de planerar nya system, eftersom varje unikt system konstrueras enligt generella standarder. Dessa standarder inkluderar användningen av triflex R-energikedjor från igus i kombination med det pneumatiska RSP-retraktionssystemet för energitillförseln till robothuvudena. Detta system är pneumatiskt förspänt och förflyttas via ett drylin-system från linjärteknikprogrammet. Den maximala utdragslängden på 600 mm gör att kablar och slangar kan föras säkert, även vid komplexa rörelsesekvenser.
Företaget förlitar sig också på de installationsfärdiga Readychain-systemen. Den kompletta monteringen av kabelpaketen utförs nu av igus. När standarderna för de färdiga systemen har definierats väljer konstruktören helt enkelt ett "kit" med en standardiserad kabellayout, kontakttilldelning och tilläggsdelar. Detta sparar inte bara tid, utan skapar också förutsättningar för en jämn och hög kvalitet. Dokumentationen uppfyller kraven till 100% och det har inte förekommit några driftstörningar.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00