Öppna och slutna drylin R-linjära glidlager från igus GmbH i Köln har använts i bussvagnarna redan från början. Produktsortimentet är baserat på mycket slitstarka polymerer som är speciellt utvecklade för linjärteknik. Dimensionerna är kompatibla med standardkulbussningar. Deras speciella geometri garanterar robusthet även under extrema miljöförhållanden. Linjärstyrningarna med glidelement av polymer för styrsystemet hjälper till att hålla släpet säkert på rätt spår hela tiden utan fett eller olja och även under mycket smutsiga förhållanden. De är praktiskt taget motståndskraftiga mot smuts. De erbjuder en mycket hög säkerhetsnivå även i den grövsta smutsen. Avsaknaden av smörjmedel och den speciella utformningen av lagerytan med individuella löpbanor och avbrotten mellan dem har en särskilt gynnsam effekt här. Även om fuktig smuts träffar axeln torkas den bort från de enskilda löpbanorna och tvingas tillbaka in i de beröringsfria spåren. Lagrens löpytor glider sedan på den bana som har torkats av från all smuts. Totalt fjorton drylin R linjära glidlager är installerade i styrsystemet på varje släpvagn. De överför styrrörelsen från fram- till bakhjulen. Extra glidstyrningar valdes, som lätt kan absorbera felinställningar på grund av en bombering i mitten av huset för att ta kantbelastningar från tryckstången. Förutom sina konstruktionsfördelar är linerlagren särskilt imponerande på grund av sina materialegenskaper. De är korrosionsfria, slitstarka, har låga friktionskoefficienter, är tystgående, lätta och kostnadseffektiva. Det skulle aldrig ha varit värt att utveckla dem själva. För en tid sedan kom den första auktoriserade släpvagnen till Augsburg för en generalöversyn. Särskilt lagren analyserades och inga uppenbara defekter hittades. Inte ens flashrost hade angripit lagren.
Det redundanta tryckstångssystem som utvecklats och patenterats av företaget spelar en viktig roll i den övergripande lösningen. Det överför framaxelns styrrörelser till bakaxeln rent mekaniskt. Det består av flera stänger och två vridbara plattor i ändarna. Beroende på applikationsprofil och kundkrav kan olika styrvinklar för bakaxeln specificeras. Att använda släpvagnarna är bra för miljön och budgeten. Beräkningar visar att driften av vagnparken kan minska bränslekostnaderna med mer än 30 % per år. Detta leder till besparingar på ett sexsiffrigt belopp. Men beräkningarna går ännu längre. Eftersom de linjära glidlagren är smörjfria finns det inget behov av dyr centralsmörjning, som också är mycket skadlig för miljön.