En orgelbyggare har vanligtvis tre krav: tillräcklig höjd, en lämplig basyta och god akustik. Idag handlar det inte bara om traditionella byggmetoder, utan också om att harmonisera musikaliska och funktionella mål. Resultatet är en njutbar klang som fängslar både organister och publik.
Varje vrid- och svängrörelse i orgeln och varje friktionspunkt ställer höga krav på produkten och kräver ett lämpligt lager. Baumgartner Orgelbau, som är en verkstad för historiska musikinstrument, är väl medveten om detta. Specialisten renoverar och rekonstruerar å ena sidan orglar, å andra sidan tillverkar man reservdelar för traditionellt orgelbyggeri och levererar skräddarsydda komponenter och enheter till den egentliga orgelbyggaren. Expertteamets referenser sträcker sig från orgeln i St Ludwig i Darmstadt till kollegiatkyrkan i Stuttgart och Walt Disney Concert Hall i Los Angeles.
I ett nytt projekt, en spelkonsol, skulle upp till 3.000 bussningar och lager installeras i instrumentet efter färdigställandet. Kraven på lagren är större än man kan tro: Med undantag för regn och direkt UV-strålning påverkas de av alla miljöfaktorer som också förekommer utomhus. Till detta kommer materialet trä. Till skillnad från metall eller plast är trä ett hydroskopiskt material. Det absorberar fukt och släpper ut den igen. Lagermiljön är därför rörlig och innebär stora utmaningar. Samtidigt ska man uppnå ett hårt och exakt lager som inte tillåter något spel. Och ljudutvecklingen ska också minimeras genom ett snävt lagerspel. Allt detta under ständigt varierande miljöförhållanden i kyrkan. För om ett instrument måste demonteras helt och hållet på grund av korrosionsskador kan kostnaderna snabbt uppgå till tiotusentals euro.