Ändra språk :
Winkel har utvecklat ett innovativt drivkoncept för den nya Colibri-serien av lager- och uttagsmaskiner, som möjliggör tidigare oöverträffad dynamik och ger ännu fler fördelar. Den vertikala tillförseln av energi och signaler till lasthanteringsenheten är också anpassad till den höga dynamiken. Här används energikedjesystemet guidelok slimline F från igus, som har utvecklats för hastigheter på upp till 7 m/s och accelerationer på upp till 10 m/s2 och som dessutom är mycket lätt och kompakt.

Med den synkroniserade drivningen på den övre och nedre skenan färdas Colibri RBG särskilt snabbt - och kräver ett energiförsörjningssystem som är inställt för så höga hastigheter.
När det gäller linjära styr- och drivsystem har Winkel GmbH ett gott rykte inom hela intralogistiksektorn. Företaget började utveckla WINKEL-styrsystem för tunga laster för mer än 30 år sedan. WINKEL ROLLE med lämplig styrprofil används främst i lyftmastarna på industritruckar och stationära transportörsystem. Baserat på detta modulsystem utvecklar och producerar Winkel GmbH kompletta maskiner för lyft- och transportteknik som används av stora systemtillverkare och generalentreprenörer som lyft- och hanteringssystem, robotlinjäraxlar, fleraxliga linjära system eller lagrings- och hämtningsmaskiner.
Inom detta affärsområde har Winkel GmbH under många år främst förverkligat kund- och applikationsspecifika specialsystem. Företaget har nyligen introducerat ytterligare en serieprodukt inom detta krävande område av transportörtekniken: "COLIBRI", en lagrings- och uttagsenhet som kännetecknas av särskilt hög förflyttningsdynamik. Dipl.-Ing. Thomas Riffert, VD för Winkel GmbH: "Vi har märkt att många av våra kunder har liknande krav: en mycket dynamisk lager- och uttagsmaskin som rör sig med hög precision och möjliggör maximalt utnyttjande av utrymmet."
Nytt drivkoncept möjliggör imponerande dynamik
COLIBRI-RBG:s dynamik är verkligen imponerande och kan följas "live" i Winkel GmbH:s testområde. Enheten körs horisontellt med en maximal hastighet på 6 m/s och en acceleration och retardation på 5 m/s2 - på alla höjder. Vid lyft uppnås en hastighet på 3 m/s och en acceleration på 3 m/s2. Detta möjliggörs av ett innovativt koncept för positiv drivning: en frekvensstyrd centraldrivning på den nedre och övre körskenan griper in i ett kugghjul i en kuggstång; synkroniseringen sker mekaniskt via en kardanaxel. Tack vare sin styvhet säkerställer denna typ av drivning en mycket dynamisk drift utan lastoscillationer - och det finns inget behov av komplex elektronisk synkronisering av de två elmotorerna eller ett anti-oscillationssystem, vilket är nästan omöjligt att implementera vid så höga hastigheter.
Hög säkerhet i ett kompakt installationsutrymme
Denna speciella drivkonstruktion har också en gynnsam effekt på säkerheten och storleken på den automatiska lager- och uttagsmaskinen. Ett TÜV-certifierat säkerhetsbromssystem säkerställer att de hydrauliska buffertarna, som normalt fungerar som ändstopp i slutet av gången, kan utelämnas. Detta sparar ytterligare utrymme som kunderna kan fylla med varor.
Lättviktskonstruktion ger fördelar - även för RBG
En annan fördel med den nya drivenheten är dess låga vikt. Thomas Riffert: "Den synkroniserade drivenheten skapar förutsättningar för en 30% lättare mekanisk konstruktion, så att vi kan använda en mindre drivenhet och därmed arbeta på ett energieffektivt sätt trots den mycket höga dynamiken."

Thomas Riffert, VD för Winkel GmbH (till vänster) och Christian Strauch, igus Industry Manager för materialhantering (till höger), med en modell av det energikedjesystem som används i Colibri SRM.
Utmaningen med energiförsörjningen
En av de utmaningar som ingenjörerna på Winkel GmbH var tvungna att lösa under utvecklingen av "COLIBRI" var den vertikala energitillförseln till lasthanteringsredskapet. På grund av den långvariga relationen med igus användes inledningsvis en energikedja med en guidelok-styrning. Detta styrsystem har utvecklats speciellt av igus för SRM och andra transportörtillämpningar. Det gör att man slipper de vanliga slutna kanalerna eller andra kapslingar. Istället fixeras kedjan i tråget med hjälp av två vippspakar som aktiveras av radien.
Guidelok har visat sig fungera i många applikationer, men nådde sina gränser här på grund av de mycket höga körhastigheterna. Därför var det bra att igus presenterade ett nytt guidesystem nästan samtidigt som den första "COLIBRI" färdigställdes hos Winkel GmbH.

Guidelok slimline F-styrsystemet tillåter körhastigheter på upp till 7 m/s och accelerationer på upp till 10 m/s2.
Lätt att installera, säkert styrd
Systemet med beteckningen guidelok slimline F (F står för "fast") kännetecknas av en optimerad styrning jämfört med de tidigare guidelok-systemen. Kanalen är fortfarande överflödig och lätta, smala stålsegment monteras varannan meter. Två automatiskt manövrerade vippor i segmenten håller kedjan på plats och säkerställer en tyst och smidig gång. Om kedjan passerar genom segmentet i radien avaktiveras vippan och kedjan kan frigöra sig själv. I annat fall hålls e-kedjan fast i styrningen av vipporna. Dessa låsspakar kompletteras med öppna styrskenor mellan segmenten, vilket möjliggör ännu större dynamik och minskar ljudnivån avsevärt.
guidelok slimline F kan användas för hängande applikationer på långt över 50 meter och kan även leverera energi till mycket snabbrörliga staplingskranar: körhastigheter på upp till 7 m/s och accelerationer på upp till 10 m/s2 är möjliga.
Nytt system bevisar sig i praktiken
Detta system passar exakt in i Winkel GmbH:s önskade fastighetsprofil och installerades i enlighet med detta. Både i testinstallationen, som har varit i drift i mer än 24 månader, och i de första praktiska tillämpningarna har energiförsörjningssystemet visat sitt värde. Thomas Riffert: "Kedjan hålls på ett tillförlitligt sätt på plats utan att gunga. Till skillnad från en strömskena kan vi också använda kedjan för att överföra data, vilket innebär att vi inte behöver någon ytterligare optoelektronik." En annan fördel är den underhållsfria driften av kedjesystemet och den enkla installationen. Och ur ett kostnadsperspektiv är guidelok slimline F också övertygande i direkt jämförelse med strömskenan.
Styrning, kedja och kabel från en enda källa - helt monterad
Winkel GmbH levererar COLIBRI-RBG med energikedja och styrning, men utan fyllning - detta görs av kunden. Winkel rekommenderar att användarna använder chainflex® kablar från igus-programmet, som har utvecklats för användning i rörliga system. De flesta kunder följer denna rekommendation och beställer färdiga readychain® system från igus, som bara behöver sättas in i kedjan och anslutas på plats.
Detta sparar tid och kostnader och förenklar logistiken avsevärt - användarna av SRM är ju trots allt igus logistikexperter. Ett ytterligare argument för leverans från en enda källa är kedjekabelgarantin som tillhandahålls av igus®.
Winkel GmbH betonar inte bara "hårdvaran" i energikedjesystemet positivt, utan även det goda samarbetet med igus®. ThomasRiffert: "Om det finns ett problem någonstans kännetecknas igus av sin enorma öppenhet. De analyserar tillsammans vad som kan förbättras och hittar snabbt en optimal lösning."
Även lämplig för SRM för pallar
Winkel GmbH öppnar upp nya horisonter med COLIBRI-konceptet, som har fått ett mycket positivt gensvar. Därför tillämpas principen nu även på SRM-pallar. Även här uppnås samma fördelar - snabbare pallhantering och bättre utnyttjande av utrymmet. Detta motsvarar Winkel GmbH:s motto "Mer utrymme för högre prestanda". De nya energikedjesystemen från igus® skapar en förutsättning för detta.
Klicka här för de produkter som används
Du hittar fler intressanta applikationer från en rad olika områden här
Till vektortävlingen
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00