Vänligen välj din leveransort

Valet av landssida kan påverka olika faktorer som t.ex. pris, möjliga leveranssätt och produkttillgänglighet.
Min kontaktperson
igus® AB

Berga Allé 1

254 52 Helsingborg

+46 42 329270
+46 42 211585
SE(SV)
3D-printade reservdelar för veteranfordon

Otroligt bra kvalitet på oldtimer-reservdelar i 3D-utskrift

  • Vad som behövdes: ersättningsskruv i hastighetsmätaren i en veteranbil
  • Tillverkningsprocess: selektiv lasersintring med SLS-pulver
  • Krav: Hög hållbarhet,  precision, överkomligt pris
  • Material: iglidur I6
  • Bransch: bilbranschen
  • Framgång genom samarbete: hög precision, ingen nötning, snabb och kostnadseffektiv produktion, ingen smörjning
Kortfattad beskrivning av applikationen:
Att hitta reservdelar till veteranbilar är oftast svårt eller till och med omöjligt. Särskilt för exotiska fordon och sällsynta modeller är reservdelstillgången ett vanligt problem. Dr. Jörg Pühler, ägare av en Stanley 750B från år 1924, letade efter en reservdel för vägmätaren i hastighetsmätaren.
Originaldelen var helt förstörd till följd av slitage och reparationer gjorda den tidigare ägaren. Online 3D-utskriftstjänsten från igus hade lösningen: Den erforderliga axeln med snäcka och kugghjul kunde skrivas ut kostnadseffektivt och på kort tid med den nötningsbeständiga SLS-plasten iglidur I6.
 
Mer information om iglidur I6
3D-printad reservdel för oldtimer, snäcka med kugghjul Jämförelse mellan metallsnäcka (gammal) och 3D-printad plastsnäcka av iglidur I6 (ny). Källa: Dr. Jörg Pühler

Problem

I en hastighetsmätare från Stewart-Warner fungerade inte det kugghjul som hakar i snäckan på ingångsaxeln på den första mellanaxeln längre. Drevet hakade inte längre i snäckan. Den tidigare ägarens omarbetning gjorde det omöjligt att få rätt mått. Tillverkningen av en reservdel krävde flera försök och ett material som är stabilt, möjliggör en hög precision och är lämpligt för kontinuerlig drift. 

Lösning

Med iglidur I6 och igus 3D-utskriftstjänst kunde en optimalt löpande reservdel tillverkas. Tack vare den snabba och kostnadseffektiva produktionen i lasersintring kunde oldtimer-ägaren utan vidare testa flera varianter av konstruktionen i bruk. Tack vare den använda högpresterande plasten med integrerade fasta smörjmedel behöver inte komponenten smörjas mer. Även efter mer än 2000 miles i bruk kan inget slitage konstateras. 

Hur uppkom kugghjulsslitaget i hastighetsmätaren?

Hastighetsmätaren på en Stanley 750B-oldtimer från 1924 fungerade inte längre – vägmätaren var defekt. Ägaren kunde identifiera felorsaken i kugghjulet på den första mellanaxeln, som hakar i snäckan på ingångsaxeln. På grund av slitage hakade drevet inte längre i snäckan.
 
Problemet orsakades av den tresiffriga dagräknaren: Nummerskivorna hade cirka 0,2 mm axiellt spel och det fanns ingen fjäderbricka som pressade skivorna mot varandra. Ibland gled ett litet överföringskugghjul mellan skivorna och blockerade räknaren. Det axiella spelet kunde elimineras med en lätt böjd, 0,1 mm tjock mässingsskiva på sidan så att inga fler blockeringar kunde fastställas.
Oldtimer-hastighetsmätare För hastighetsmätaren från Stewart-Warner, Chicago, typ M-9, kunde först ingen reservdel hittas i butikerna. Källa: Dr. Jörg Pühler

Flera försök till en fungerande reservdel

Efter att felorsaken hade avhjälpts kunde produktionen av en reservdel startas. Med hjälp av FreeCAD-programvaran kunde Dr. Pühler skapa en CAD-fil med en 3D-modell av den nödvändiga komponenten. Den första beställningen via igus 3D-utskriftstjänst var okomplicerad och den färdiga reservdelen kom efter bara några dagar. 
 
Materialet var stabilt och även de minsta detaljerna kunde avbildas perfekt. Axeln passade genast in i lagren och snäckan för den utgående axeln passade också exakt. Det visade sig dock att slitaget på originaldrevet var så stort att de rekonstruerade måtten på kugghjulet hade valts för små. 
Axel med snäcka och kugghjul Skadorna på originalkomponenten var så stora att inte ens måtten kunde bestämmas korrekt. Källa: Dr. Jörg Pühler

3D-printad reservdel under test: Kommer den att hålla i kontinuerlig drift?

Endast en parameter i CAD-modellen behövde ändras och sedan kunde redan den andra versionen skickas för utskrift. Det andra exemplaret gick ganska bra och kunde klara en kort kontinuerlig körning. Men eftersom det stakade sig lite vid låga varvtal tillverkades en tredje version med en anpassad kuggradsmodul och lutningsvinkel. Det tredje exemplet gick perfekt och hade rätt ihakning.
 
En stor fördel med additiv tillverkning är möjligheten att snabbt och enkelt genomföra förändringar. Både anpassningen av den digitala modellen och den bekväma onlinebeställningen samt den snabba produktionen gör det möjligt att på kort tid och kostnadseffektivt göra justeringar av prototyper och reservdelar.
 
Svårigheten att producera reservdelar med 3D-utskrift ligger ofta i att ta fram en passande 3D-modell. På internet finns många instruktionsvideos och gratis onlineverktyg för CAD-genereringen. På igus webbplats finns även kostnadsfria CAD-konfiguratorer för användare utan förkunskaper, bland annat för kugghjul, lager och trapetsgängmuttrar. Om du inte vill göra detta arbete själv hittar du hjälp för konstruktionen av 3D-printade reservdelar i öppna verkstäder och andra reparationsinitiativ. 
3D-printad oldtimer-reservdel i testbänken Provbänk – 3D-printad snäcka av iglidur I6 i test. Källa: Dr. Jörg Pühler

Otroligt bra kvalitet på oldtimer-reservdelar i 3D-utskrift

Efter att axeln hade kontrollerats noggrant på testbänken kunde den installeras i hastighetsmätaren och denna åter i oldtimern. En betydande fördel med iglidur 6 är de fasta smörjmedel som ingår i plasten, för tack vare dem behöver användaren inte smörja komponenterna – även om motstycket är gjort av metall. 
 
Efter mer än 2000 miles i bruk är den printade snäckan fortfarande i toppform och det finns inga tecken på slitage. De minimala spåren av metallförslitning som kan ses på bilden härrör från den drivande snäckan och skapades i den inledande fasen av försöket, under den fortsatta användningen har de inte förändras märkbart.
Mer information om 3D-utskrift med nötningsbeständiga plaster
3D-printad reservsnäcka i bruk i en oldtimer Även efter 2000 miles kan inget slitage konstateras på snäckan. Källa: Dr. Jörg Pühler

Fler applikationsexempel med 3D-printade delar hittar du här:

En översikt över alla kundapplikationer

Rådgivning

Jag besvarar gärna dina frågor även personligen

Frakt och konsultation

Personligen:

Måndag till fredag från 07.00 till 20.00.
Lördagar från 08.00 till 12.00.

Online:

24h


Termerna "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" och "yes" är rättsligt skyddade varumärken som tillhör igus® GmbH/Köln i Förbundsrepubliken Tyskland och i förekommande fall i vissa andra länder. Detta är en icke uttömmande lista över varumärken (t.ex. pågående varumärkesansökningar eller registrerade varumärken) som tillhör igus GmbH eller igus dotterbolag i Tyskland, Europeiska unionen, USA och/eller andra länder eller jurisdiktioner.

igus® GmbH hänvisar till att vi inte säljer några produkter från företagen Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsibushi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber och alla andra drivenhetstillverkare som nämns på denna webbplats. De produkter som igus® erbjuder är produkter från igus® GmbH