Ändra språk :

Profil
Vad behövdes?
Glidlager för den svängbara kinematiken i en A-ram
Krav som ställdes:
Självsmörjande och underhållsfria glidlager som är väderbeständiga och lämpar sig för höga belastningar
Bransch:
Offshore-industrin
Framgång för kunden:
Underhållsfria och korrosionsfria lagerpunkter, kostnadseffektiva, kundanpassade glidlager

Ship & Yacht Engineering Ltd. har under många år specialiserat sig på ledning och genomförande av komplexa projekt inom skeppsbyggnad och marin teknik. Grundaren och verkställande direktören, Erik Hofmann, utvecklar allt från ramper till kryssningsfartyg för varvsindustrin. När han arbetade med olika rederier blev han gång på gång medveten om nackdelarna med A-ramar.
Därför utvecklade han en A-ram med underhålls- och smörjfri svängkinematik som möjliggör en rörelseradie på 180°: det så kallade linkage-systemet. För att hålla kinematikens lagerpunkter smörjfria och minska underhållet till ett minimum förlitar sig Hofmann på iglidur® glidlager.
Erik Hofmanns innovativa A-ram, som vid första anblicken ser ut att vara som vilken annan som helst, står i hamnen i Leer i östra Frisland. Vid en andra anblick är det dock en avgörande sak som fångar ögat: Till skillnad från andra hydrauliskt drivna A-ramar har denna A-ram inga externa cylindrar. Det är just detta som är den stora fördelen med Hofmanns utveckling. Lyftsystemet lutas med hjälp av länksystemet. Cylindrarna och den speciella svängkinematiken är inbyggda i A-ramens ram och möjliggör en rörelseradie på 180°.

A-Framen från Ship & Yacht Engineering Ltd. har redan godkänts av klassificeringssällskapet och kan lyfta laster på upp till 20 ton, beroende på svängvinkeln. Den installeras nu på ett forskningsfartyg som ägs av Fugro, världens ledande geodataspecialist, där den bland annat ska användas för att sänka ner magnetometrar i vattnet och lyfta upp dem igen.
För att säkerställa att den svängbara kinematiken fungerar smidigt även på öppet hav och under tuffa väderförhållanden letade Hofmann efter självsmörjande, underhållsfria glidlager till sin svängbara kinematik, som måste vara kostnadseffektiva. Tidigare hade han använt bronsbussningar. Vädret spolade dock ständigt ut fettet ur lagerpunkterna, så att nytt fett hela tiden måste pumpas in för att förhindra otillräcklig smörjning och korrosion, berättar marinarkitekten.

Genom en rekommendation kom Hofmann i kontakt med igus® GmbH från Köln, en utvecklare och tillverkare av smörjfria högpresterande plaster. Deras glidlager tillverkade av materialet igutex TX1 används nu i A-ramens svängkinematik. De är speciellt utvecklade för applikationer med höga belastningar, minimerar underhållsbehovet och kräver ingen extra smörjning.
"Våra glidlager innehåller ett inbyggt fast smörjmedel som finns miljontals gånger i kammare i materialet. Det innebär att det alltid finns tillräckligt med smörjmedel för att smörja lagerpunkten. Otillräcklig smörjning kan överhuvudtaget inte uppstå", förklarar Uwe Sund, produktchef för iglidur® heavy-duty bearings. Eftersom inget extra smörjmedel behövs kan manuell smörjning eller ett automatiskt smörjsystem helt undvikas.
Klicka här för de produkter som använts
igutex TX1 glidlager
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00