Ändra språk :
Vertikalaorderplockare: De vertikala orderplockarna i EK-X-serien är särskilt imponerande i Stills breda sortiment - det Hamburg-baserade företaget ingår i Kion Group, som i sin tur är världens näst största tillverkare av gaffeltruckar med en omsättning på nästan 4,5 miljarder euro (2013). Deras uppgift är att närma sig de pallar från vilka föraren plockar enskilda kartonger i de smala gångarna i ett höglager. Plockarna når plockhöjder på upp till tolv meter och kan tack vare den modulära konstruktionsprincipen anpassas perfekt till den enskilda applikationen. Köparen kan till exempel välja mellan olika hytter, lyftmaster, kontrollpaneler och batterisystem, och även kundanpassade alternativ kan förverkligas.


Still använder redan avböjningsprincipen för kabeldragning i mindre orderplockare och den har visat sig fungera bra. För EK-X-serien förbättrades rullens sidostyrning något på grund av de längre kabellängderna - och sedan visade de första testerna snabbt att den här lösningen tyvärr inte fungerar här. Volker Haspel, ansvarig för elutvecklingen på Kion Systems: "De kablar som vi normalt använder tvinnade och såg ut som en korkskruv. Strax efteråt misslyckades de i testet. Att testa sådana kablar är en komplex uppgift i sig. De utför relativa rörelser i lyftramen och orderplockarnas rörelser är mycket dynamiska. Man måste också ta hänsyn till den dragkraft som uppstår här till skillnad från energikedjekablar."

Testerna i de båda företagens laboratorier visade att den speciella chainflex-kabeldesignen med buntning också håller mycket bra på rullarna. Kärnorna strängas först till buntar, som i sin tur strängs runt ett kärnelement med liten slaglängd. Detta kärnelement fungerar inte bara som fyllnadsmaterial, utan är också utformat som ett dragavlastningselement. Resultatet påminner mycket om en stålkabel. För att ge ytterligare stöd åt denna stabila strängstruktur extruderas en mantel under tryck för att styra kärnorna i längdriktningen. Alla dessa åtgärder leder till att de krafter som uppstår i kabeln minimeras och att strukturen bibehålls.
De speciella materialen i manteln och deras bearbetning bidrar också avsevärt till hållbarheten. Det har visat sig att rullens form inte har någon inverkan på livslängden. Detta gjorde beslutet tydligt för Stills konstruktörer och kabeln definierades som standard för EK-X-lyftramen. I orderplockarna används en chainflex-kabel med buntlinor och TPE-mantel, som är mellan 4,50 och 16 meter lång. Det råder ingen tvekan om att de utsätts för höga belastningar. I många applikationer används enheterna kontinuerligt, vilket innebär att masten alltid är i rörelse. Chainflex-kablarna rör sig under dessa förhållanden precis som de gör i de många tusen tillämpningarna av energikedjor. Still har därmed hittat en lösning på ett problem som uppstod på grund av den förändrade geometrin hos masten och mellanhjulet. Kabelspecialisterna på igus har också fått en ny insikt: De vet nu att deras kablar inte bara är lämpliga för användning i kedjor, utan även bevisar sitt värde i rullstyrningar.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00