Ändra språk :
"Eftersom plastglidlagren är smörjmedelsfria och dessutom okänsliga för smuts reduceras eventuella underhållsintervall till ett absolut minimum. Naturligtvis kan vi ta poäng hos våra kunder med detta!"
Lothar Hug, konstruktionsingenjör på Kohler Maschinenbau GmbH

Rullar av iglidur-material, e-kedjor och chainflex-kablar används i riktmaskinen.
Med hjälp av avvägningsmaskiner för plåtbearbetning kan nästan alla spänningar i plåten som uppstår vid formning eller stansning elimineras för att säkerställa produkternas kvalitet under den fortsatta bearbetningen. Tribo-optimerade glidlager i plast hjälper till att lösa de olika tekniska utmaningarna. Maskinelement från igus har använts i Kohler Maschinenbau-produktsortimentet i många år. "Från glidlager för linjärteknik till plastrullar - vi hittar fler och fler tillämpningar för de smörjmedelsfria och korrosionsbeständiga komponenterna", rapporterar Günter Keller.
"Det viktigaste med våra maskiner är maximal tillförlitlighet", säger konstruktören Lothar Hug. "När systemet är på plats hos kunden måste det fungera kontinuerligt utan några problem." Tre- och fyrskiftsarbete sju dagar i veckan är normen här. De miljöförhållanden som plastkomponenterna måste klara av är extremt varierande. "För ett aktuellt projekt inom flygindustrin avjämnar vi plåt i -80 °C. Det innebär att vi får en hel del kondens på maskinen. Ett annat exempel är speciallegeringar som bara kan riktas efter nedkylning till 900 °C", säger konstruktören.

igubal flänslager med monteringshål, slitstarka och okänsliga iglidur-rullar för bandtransport.
Till detta kommer ett brett spektrum av klimatförhållanden. Vid en omgivningstemperatur på 40-45 °C och en luftfuktighet på 95 procent måste maskinerna fungera lika tillförlitligt som vid -20 °C. Kalkpartiklar och den allestädes närvarande rull- och dragoljan ställer dock de högsta kraven på maskinelementen. "Polymerlagren från igus har visat sig fungera även under dessa tuffa miljöförhållanden", rapporterar Günter Keller från sitt dagliga arbete. "Deras långa livslängd, enkla underhåll och motståndskraft mot smuts har lönat sig redan från början."
Detta kan även konstruktören Lothar Hug bekräfta: "Eftersom vissa av våra system är placerade i mycket trånga utrymmen spelar underhåll och service en allt viktigare roll för våra kunder, särskilt inom fordonsindustrin. Eftersom polymerlagren är smörjmedelsfria och dessutom okänsliga för smuts reduceras eventuella underhållsintervaller till ett absolut minimum. Naturligtvis kan vi ta poäng hos våra kunder med detta!"
Ett system med en total längd på bara 13,50 meter konstruerades nyligen för en biltillverkare. Eftersom det är placerat i ett mycket trångt utrymme var enkelt underhåll ett av de viktigaste kundkraven, vilket uppnåddes genom att använda glidlager av plast.

drylin R linjärstyrning, monterad i sidostyrning. Miljön är särskilt aggressiv med smuts och droppande olja.
"Nedsmutsning av sidostyrningen är ofta ett särskilt hett ämne för oss", säger Günter Keller. Olja droppar överallt och remmen är ibland fuktig. I den här aggressiva miljön fungerar till exempel åtta drylin R-linjära glidlager med stödda axlar som styrsystem. De är baserade på mycket slitstarka polymerer som är speciellt utvecklade för linjärteknik. Dimensionerna är kompatibla med standardkulbussningar. Deras speciella geometri garanterar robusthet, även i extrema miljöer. Till detta kommer de höga belastningarna. "Vi kräver också stor flexibilitet av våra leverantörer här.
Konstruktionsarbetet för sidostyrningen är särskilt krävande. Till detta kommer den höga graden av vertikal integration. "För standardmaskiner intensifierar vi vårt samarbete med igus. Vi får sidostyrningen som ett komplett system, som sedan helt enkelt flänsas på. På så sätt slipper vi konstruktionsarbete, tillverkning av delar och montering. De tekniska och ekonomiska fördelarna är cirka 50 procent", beräknar Lothar Hug. "Det lönar sig för oss i alla avseenden."

Långa drifttider, höga belastningar: iglidur G-glidlager. Över 650 dimensioner finns tillgängliga från lager.
Från början till slutet av bandet finns det en rad bearbetningssteg. Cirka 1.400 iglidurrullar används som lättgående transportrullar för hela styrningen. Det finns flera tekniska fördelar med detta. "Bandet är delvis belagt och oljat. Eftersom specialplasten är okänslig uppstår varken slitage eller skador på grund av repor eller andra kvalitetsförluster. Ytorna är i perfekt skick", sammanfattar Günter Keller.
Dessutom används iglidur G-glidlager och igubal-kuddblocklager för olika justeringsuppgifter i nivelleringssystemet. De har också visat sig fungera väl i sina respektive uppgifter och garanterar säkerhet och hög funktionalitet.
Det finns fortfarande ett antal olika sätt att använda polymerlager i avvägningsmaskinerna. Till exempel placeras spolen först på rullen med hjälp av en inmatningshjälp. "Det är här de högsta belastningarna uppstår, vilket ställer enorma krav på tekniken", säger Lothar Hug. "Våra monteringsfärdiga roterande bordslager på upp till 15 ton är perfekta för dessa punkter", säger Dominik Hartmann, teknisk försäljningskonsult på igus. De är robusta och klarar av de höga belastningarna utan problem." Inledande diskussioner har redan inletts. För "särskilt när det gäller konstruktion av specialmaskiner förlitar vi oss på våra leverantörers expertis för att kunna erbjuda våra kunder den bästa lösningen", säger Günter Keller.
Klicka här för de produkter som används
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00