Denna nyutveckling är den enda multiaxliga fotledsprotesen i världen som har utvecklats speciellt för hög slagtålighet och kan användas i vattensporter eller för höga slagbelastningar, t.ex. inom ridsport. Ledprotesdelens drivkraft åstadkoms av en torsionskraft från en fjäder, varvid fjädern är innesluten i ett titanhölje.
De lager som skulle användas i protesen var tvungna att uppfylla stränga krav. Företaget letade efter lager med en mycket låg friktionskoefficient. De måste också ha låg fuktabsorption, vara korrosionsbeständiga vid användning i eller nära saltvatten och möjliggöra enklast möjliga montering utan behov av fästelement. Dessutom måste de uppfylla QMS-kraven enligt ISO 9001 och klara testvillkoren för dynamiska och statiska belastningar enligt ISO 10328.
Förutom glidlagren krävdes en kulled som kan svänga radiellt under rörelsen och som kan förskjutas med 20 grader. Den skulle också vara korrosionsfri, ha låg friktionskoefficient, vara enkel att montera och CE-märkt.