Lågfriktionslager för svängaxlarna i den automatiska stängningen av cabrioletkapellet
I softtoppen används slitstarka iglidur-lager i låssystemet.
Det tillämpningsfall för ett plastlager som presenteras här gäller ett automatiskt lås för en cabriolettopp (soft top) för att låsa den främre bågen till fordonets vindavvisare. Vi kunde tillhandahålla gjutformen för en ny kragbussning till ett rimligt pris.
Krav: På grund av den ensidiga drivningen av cabriolet-takmekanismen och den låga fjäderkraften i öppet läge krävs ett lågfriktionslager för de roterande axlarna; lagret ska också tillåta ett fast axiellt spel, som dock inte får vara för stort
Industri: Fordonsindustrin
Framgång för kunden: Med iglidur-glidlager fann kunden en särskilt kostnadseffektiv lösning; det maximala axiella spelet kunde minskas från 1,5 mm till 0,5 mm genom att använda den kalibrerbara flänsbussningen
Problem
Det här presenterade applikationsfallet för ett plastlager avser en automatisk stängning för en cabrioletkapell (softtop) för att låsa de främre bågarna mot fordonets vindruta. Med hjälp av ett hydraulsystem förflyttas suffletten över nästan hela svängområdet innan det elmotordrivna automatiska låset stänger suffletten helt. Detta sker med hjälp av en extra spak på sidan och en fyrstångslänk som drivs på ena sidan framtill. Fyrstångslänkaget öppnas av en rulle i kåpans bottenplatta efter att ett reglage har frigjort låset. Den rörelse som krävs för detta genereras av sidospaken och softtoppens hydraulik. En spiralfjäder stöder denna kuggrörelse. För att säkerställa att fångkroken (kopplingen i fyrstångslänkaget) inte bara frigör bottenplattans rulle, utan också faktiskt når det konstruktiva ändläget, är ett lågfriktionslager i svängaxlarna nödvändigt på grund av den ensidiga drivningen och den låga fjäderkraften i öppet läge. Länkspakens lager är konstruerat som ett fast lager och den känsliga styrspakens lager som ett flytande lager. På grund av tillverkningstoleranserna i de gjutna delarna kan dock det axiella spelet i det fasta lagret vara upp till 1,5 mm för att förhindra fastkörning i motsatt toleransläge. Spelet medför dock följande problem: Om fångkroken avviker för mycket från önskat läge träffar den inte nedsänkningspunkten i kåpan, som endast tillåter en liten rörelse. Det återstående rörelseområdet för det flytande lagret på styrspaken kan begränsas på ett sådant sätt att fastspänning på svängaxlarna för styrspak/spärrhake eller drivspak/spärrhake blir möjlig.
Lösning
Tillverkningsföretaget EDSCHA Cabrio-Dachsysteme GmbH hade följande möjliga lösningar för att minska den höga kassationsgraden: Ett verktygsbyte på en gjuten del, limning av den centrala hylsbussningen under monteringen i drivspaken eller en kalibrerbar version av den centrala hylsbussningen. Drivspaken kalibreras till ett slutmått med en tolerans på ±0,1 mm när kragbussningarna monteras. Medan alternativ 1 innebär höga modifieringskostnader för verktyget, för ett extra verktyg för fastspänning och för fräsning över varje drivspak, skulle alternativ 2 ha krävt ett ytterligare och även riskfyllt arbetsmoment om hylsbussningarna skulle ha belagts med akrylatlim. Därför föll valet på alternativ 3, som erbjuder betydande fördelar när det gäller tillämpningen: Medan verktyget för ett nytt iglidur-glidlager kunde tillhandahållas av oss till en låg kostnad, krävdes endast en enkel modifiering av monteringsverktyget för flänsbussningarna, vilket också höll kostnaderna hanterbara. Dessutom bidrar en möjlig fjädringseffekt mellan avformningsfasen på bärdelen och den exponerade kragen på bussningen (väggtjockleken vid kragen är delvis reducerad till 0,5 mm) till att minska det maximalt uppnåeliga spelet med ytterligare 0,1 mm. Det maximala axiella spelet kan minskas från 1,5 mm till 0,5 mm genom att använda den kalibrerbara hylsbussningen.