Ändra språk :
Materialtabell
Allmänna egenskaper
Enhet
iglidur® L250
Testmetod
Densitet
g/cm³
1,50
Färg
beige
max. fuktabsorption vid 23°C/50% r. h.
vikt-% (%)
0,7
DIN 53495
max. Vattenabsorption
viktprocent
3,9
Glidfriktionskoefficient, dynamisk, mot stål
μ
0,08-0,19
pv-värde, max (torrt)
MPa x m/s
0,4
Mekaniska egenskaper
Böjelasticitetsmodul
MPa
1.950
DIN 53457
Böjhållfasthet vid 20°C
MPa
67
DIN 53452
Tryckhållfasthet
MPa
47
Maximalt rekommenderat yttryck (20°C)
MPa
45
Shore D hårdhet
68
DIN 53505
Fysikaliska och termiska egenskaper
Övre temperatur för långvarig användning
°C
+90
Övre temperatur för korttidsanvändning
°C
+180
Övre kortvarig omgivningstemperatur1)
°C
+200
Lägre användningstemperatur
°C
-40
Termisk ledningsförmåga
W/m x K
0,24
ASTM C 177
Koefficient för termisk expansion (vid 23°C)
K-1 x 10-5
10
DIN 53482
Elektriska egenskaper
Volymresistivitet
Ωcm
> 1010
DIN IEC 93
Resistivitet på ytan
Ω
> 1011
DIN 53482
Tabell 01: Materialdata

Fig. 01: Tillåtna pv-värden för iglidur® L250-lager med 1 mm väggtjocklek vid torrkörning mot en stålaxel, vid +20 °C, monterade i ett stålhus
X = Glidhastighet [m/s]
Y = belastning [MPa]
iglidur® L250 är ett glidlagermaterial för höga hastigheter, snabba glidrörelser och låga friktionskoefficienter. Materialet iglidur® L250 kan utnyttja dessa fördelar, särskilt vid låga belastningar. Applikationer där dessa fördelar spelar en roll är fläktar, små motorer, snabbrörliga sensorer eller magnetteknik.

Fig. 04: Friktionskoefficienter som en funktion av glidhastigheten, p = 0,75 MPa
X = glidhastighet [m/s]
Y = friktionskoefficient μ
Friktion och slitage
I den bästa parningen (mot axlar tillverkade av V2A) uppnås friktionsvärden på 0,14 även vid låga belastningar. Friktionsvärden under 0,1 uppmättes även vid 10 MPa (fig. 04 och 05).

Fig. 06: Slitage, roterande applikation med olika axelmaterial, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = axelmaterial
Y = slitage [μm/km]
A = aluminium, hårdanodiserat
B = automatstål
C = Cf53
D = Cf53, hårdförkromat
E = St37
F = V2A
G = X90
Material för axlar
Som framgår av fig. 06 rekommenderas ett stort antal axlar för låga belastningar och låg rotation.
De goda friktionskoefficienterna bibehålls också över ett brett intervall av rekommenderade axelråheter. För laster över 1 MPa måste särskild uppmärksamhet ägnas åt det axelmaterial som används.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00