Ändra språk :

Hase Bikes GmbH är en av världens mest innovativa tillverkare av special- och rehabiliteringscyklar. Ingenjörerna använder igus modulsystem vid utvecklingen av cyklarna. Detta inkluderar glidlager, glidskivor och sfäriska glidlager tillverkade av högpresterande plast med inbyggt smörjmedel.
Kan en familj på tre personer med en enda cykel ta sig till dryckesmarknaden och transportera hem två backar mineralvatten - på två hjul, i enlighet med alla trafikregler och utan hälsorisker?

igubal-stångändar ger rörlighet i två dimensioner i det stabila tvåbenta stativet för lastcykeln. (Källa: igus® GmbH)
Innovativa specialcyklar från Ruhrområdet
Den som tvivlar på detta bör studera programmet för Hase Bikes på Internet eller i specialbutiker. Cykeltillverkaren, som grundades 1994 av Marec Hase och har sin produktion på en nedlagd kolgruve i Waltrop, anses vara en av världens mest innovativa tillverkare av special- och rehabiliteringscyklar.
En av de senaste innovationerna är en lastcykelversion av den populära tandemcykeln Pino med ett stort fällbart "bagageutrymme" under den liggande framsätet. Här finns plats för två vattenlådor. Om en barnstol monteras på cykelns bagagebärare står inget i vägen för en familjetur till dryckesmarknaden.

Sofistikerad teknik i lättviktskonstruktion: igus glidlager används också i differentialen på Hase trehjuliga cyklar. (Källa: Hase Bikes)
Bipod-stativ för Pino-baserad lastcykel
En sådan här cykel måste naturligtvis också ha ett extremt robust stöd - en utmaning för alla konstruktörer. Dipl.-Ing. Christof Bödiger från Hase Bikes utvecklade ett tvåbent stöd för lastcykelversionen av Pino, som vilar mot undersidan av lasthållaren när den är hopfälld. För denna och många andra lösningar måste man ta hänsyn till en rad olika krav: "Mekanismen måste vara robust och smidig. Den måste tåla regn och smuts och vara korrosionsfri. Och vikten spelar naturligtvis en viktig roll."

Tandemens kedjespännare flyttas på aluminiumramröret via ett iglidur-krage-lager. (Källa: igus® GmbH)
Design med igus modulära system
Under dessa förhållanden visar två igubal-sfäriska glidlager av högpresterande plast, som säkerställer rörlighet i två axlar i monterns kinematik, sitt värde. Dessa sfäriska glidlager är självjusterande, underhållsfria och kräver ingen extern smörjning eftersom smörjmedlet är inkorporerat i plasten.
Detta är bara ett av många exempel där konstruktörerna på Hase Bikes förlitar sig på iglidur-glidlagersatsen från igus. Christof Bödiger: "Vi har alltid haft goda erfarenheter av igus-lagren - i mycket olika applikationer. De har lång livslängd även när de utsätts för smuts, fukt och höga mekaniska belastningar. Det går alltid att hitta ett lager i det stora programmet som enkelt kan integreras i den omgivande konstruktionen." Och inte utan ironi tillägger han: "Om det ändå skulle finnas ett misstag, t.ex. ett för tidigt fel, så är det konstruktören som har gjort det."

igus glidlager används i styrlänkaget på Hase-cyklarna. (Källa: igus® GmbH)
Krävande applikationer i drivlinan
Det finns faktiskt en hel rad olika applikationer för igus glidlager i hjulen på Hase Bikes - till exempel i den valfria axeldifferentialen som utvecklats av Marec Hase, som fördelar cyklistens kraft jämnt till båda bakhjulen på trehjulingarna och förhindrar att hjulen spinner på hala ytor. Detta förvandlar enkelhjulsdriften till en tvåhjulsdrift. Det var en utmanande teknisk uppgift att realisera kraftfördelningen på en liten yta och med lägsta möjliga vikt. Marec Hase löste det med ett växelsteg med högkvalitativ spiralformad utväxling, som är integrerat i ett kompakt hölje.
Differentialens övriga konstruktionselement omfattar två tryckbrickor samt ett glidlager och ett kraglager av iglidur G. Även om detta "bara" är basmaterialet bland de många iglidur-materialen är det helt tillräckligt i det här fallet. För en lekman kan det vara förvånande att ett material med inbyggt smörjmedel används här, eftersom differentialen är fylld med olja. Varför används plastlager i stället för metallager? Christof Bödiger: "Vi vill undvika metall-mot-metall-kontakt, eftersom det kan leda till nötning och därmed spån i växellådan. iglidur G är också mycket nötningsbeständigt i sådana applikationer. Vi har haft differentialen i vårt program i fyra år och igus-lagren har visat sig hålla måttet."
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00