Ändra språk :
Tekniska data
Allmänna egenskaper
Enhet
iglidur® RW370
Testmetod
Densitet
g/cm³
1,34
DIN EN ISO 1183-1
Färg
beige
Max. fuktabsorption Fuktabsorption vid 23°C/50% r. h.
% av vikt
0,25
ISO 175
max. Vattenabsorption
viktprocent
1,2
ISO 62
Friktionskoefficient, dynamisk, mot stål
µ
0,13 - 0,17
pv-värde, max (torrt)
MPa - m/s
1,20
Mekaniska egenskaper
Böjelasticitetsmodul
MPa
2.997
DIN EN ISO 178
Böjhållfasthet vid +20°C
MPa
100
DIN EN ISO 178
Tryckhållfasthet
MPa
129
Max. rekommenderat yttryck (+20°C)
MPa
75
Shore D-hårdhet
80
DIN 53505
Fysikaliska och termiska egenskaper
Övre temperatur för långvarig användning
°C
+170
Övre användningstemperatur kort sikt
°C
+190
Lägre tillämpningstemperatur
°C
-50
Termisk ledningsförmåga
[W/m · K]
0,22
ASTM C 177
Koefficient för termisk expansion (vid +23°C)
[K-1 · 10-5]
5
DIN 53752
Elektriska egenskaper
Volymresistivitet
Ωcm
> 1012
DIN IEC 93
Ytmotstånd
Ω
> 1012
DIN 53482
Tabell 01: Materialegenskaper

Fig. 01: Tillåtna pv-värden för iglidur® RW370-lager med 1 mm väggtjocklek vid torrkörning mot en stålaxel, vid +20 °C, monterade i ett stålhus.
**X-axel = glidhastighet [m/s]**Y-axel = belastning [MPa]
iglidur® RW370 är speciellt utvecklat för de höga brandskyddskraven inom järnvägstekniken. Det uppfyller därför kraven i DIN EN 45545. iglidur® RW370-lager används inom järnvägstekniken främst i dörrsystem, sätesinställningar och leder samt gångjärn.

Fig. 02: Maximalt rekommenderat yttryck som funktion av temperaturen (75 MPa vid +20 °C)
**X = temperatur [°C]**Y = belastning [MPa]
Mekaniska egenskaper
Tryckhållfastheten hos iglidur® RW370-lager minskar med ökande temperatur. Fig. 02 illustrerar detta förhållande. Det maximala rekommenderade yttrycket representerar en mekanisk materialparameter. Slutsatser om tribologin kan inte dras från detta.

Fig. 03: Deformation under belastning och temperaturer
**X = belastning [MPa]**Y = Deformation [%]
Fig. 03 visar den elastiska deformationen av iglidur® RW370 under radiella belastningar. En eventuell plastisk deformation beror bl.a. på slagets varaktighet.

Fig. 04: Friktionskoefficienter som en funktion av glidhastigheten, p = 1 MPa
**X = glidhastighet [m/s]**Y = friktionskoefficient μ
Friktion och slitage
Den mycket goda friktionskoefficientnivån för iglidur® RW370 vid torrkörning minskar ytterligare med hastigheten upp till ett värde på 1,1 m/s. Fig. 04 visar denna korrelation på en stålaxel. Från en hastighet på 1,25 m/s stiger dock friktionskoefficienten kraftigt, eftersom materialets belastningsgräns nås här.

Fig. 05: Slitage, roterande med olika axelmaterial, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = axelns material****Y = slitage [μm/km]
Material för axlar
Fig. 05 och 06 visar ett utdrag av resultaten från tester med olika axelmaterial, som utfördes med lager av iglidur® RW370. Vid 0,3 m/s och 1 MPa yttryck är axlar av hårdanodiserad aluminium och hårdförkromad Cf53 de mest lämpliga glidpartnerna. Axlar av V2A eller X90 ger också bra resultat. Om det axelmaterial du tänker på inte finns med i de testresultat som presenteras här, vänligen kontakta oss.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00