Ändra språk :
"ConTrail MGN" är en av toppmodellerna i Bergamonts fullfjädrade mountainbikesortiment. Vid bakfjädringens dropouts används lätta glidlager i iglidur-polymer från igus för tung användning. Definitionen av vridpunkterna spelar en mycket viktig roll vid konstruktionen av en bakfjädring. Thomas Marquardt: "Vi har en exakt uppfattning om hur en cykel ska rulla och utför omfattande tester under utvecklingen." Detta gäller inte bara positioneringen av ledpunkterna och därmed kinematiken, utan även valet av lager. Bergamont använde ursprungligen kullager i alla lagerpunkter på sin "Fullys". "Contrail MGN" är den första cykeln som avviker från denna princip. "Vid de två främre svängpunkterna", säger Marquardt, "dvs. vid anslutningen mellan svingarmen och ramen, använder vi spårkullager eftersom lagren här utför en relativt stor svängrörelse. Vid den bakre leden, på bakaxeln, har vi däremot tagit ett nytt grepp den här gången och använder ett glidlager."

Det finns goda skäl till detta för konstruktören, varav det viktigaste är sidostyrkan. Ett glidlager erbjuder en mycket större kontaktyta än ett rullager. "Inte ens under mycket tunga laster och stora sidokrafter är det något som vacklar", förklarar Marquardt.
iglidur-glidlagren klarar också mycket bra av den höga tryckbelastning som uppstår vid denna lagerpunkt. "Trycket fördelas också mycket bra över den större ytan." Bergamont fick stöd av igus under testerna med glidlagret på den bakre upphängningsleden. Detta innebar också att välja det optimala glidlagermaterialet. René Achnitz, Global Product Manager iglidur glidlager: "I de första testerna använde vi allroundmaterialet iglidur G, men insåg sedan att iglidur J var mer lämpligt."

Det var uppenbart att testerna inledningsvis började med iglidur G. Detta universella material för särskilt ekonomiska lager erbjuder det bredaste användningsområdet. iglidur J erbjuder dock större dimensionsstabilitet under fuktiga förhållanden, och denna parameter måste också beaktas i cykeldesignen.
Naturligtvis körs cyklarna ofta genom vattendrag och pölar, och de rengörs ofta med en trädgårdsslang eller till och med en högtryckstvätt efter användning. Thomas Marquardt: "Inte ens dessa påfrestningar påverkar glidlagren av polymer."
De självsmörjande glidlagren av iglidur-polymer utlovar en lång och förutsägbar livslängd. Försäljningsavdelningen var dock först tvungen att övertyga specialåterförsäljarna. Thomas Marquardt: "Vi hade redan använt glidlager för några år sedan, men de var tillverkade av andra material och var för små. Därför fanns det ett behov av information och utbildning." Återförsäljarna är dock helt nöjda med den nuvarande lösningen, eftersom feedbacken från cykelägarna har varit genomgående positiv. Cykelns vridstyvhet är mycket bra och fjädringen reagerar mycket snabbt, säger Marquardt.
Den mycket noggranna utformningen av lagerpunkten bidrar säkert till detta. Vid tillverkningen av cykeln pressas lagren in i svingarmen med ett lätt tryck. Dessutom sätts en metallhylsa in i lagret, som utgör ändstoppet för åtdragning av skruvarna. Detta säkerställer att lagren förblir roterbara även efter monteringsarbete av cykelägaren.

Våra glidlager
Allt viktigt om våra iglidur-glidlager i en överblick: Standard- och specialdelar, produktinnovationer, laboratorietester och mycket mer

iglidur i MTB
Bakre triangel, gaffel, sadelstolpe och liknande - användningsområden för iglidur-lager i mountainbikes
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00