En yacht levereras vanligtvis med en annan båt: en kompakt lätt båt eller jetski som tar passagerare från ankarplatsen till land och tillbaka igen. Det är här ett lyftsystem, en plattform eller ett garage kommer in i bilden.
H+B technics GmbH & Co KG fokuserar på denna marknad. Varje år konstrueras och byggs cirka 1.000 lyftsystem med en lastkapacitet på 350 till 2.500 kg.
De första lyftsystemen som H+B utvecklade och byggde för cirka tjugo år sedan används än idag. Detta talar för konstruktionen men också för de enskilda komponenterna, inklusive linbanan. Dessa måste klara av mycket. Till exempel befinner sig cirka två tredjedelar av hissystemen permanent under vatten, vilket innebär att de måste vara extremt korrosionsbeständiga och därför tillverkade av högkvalitativt rostfritt stål.
Installationsutrymmet är också en viktig fråga, eftersom utrymmet för svängdrivningen är mycket begränsat.
Ytterligare krav på kedjan: den måste vara smörjmedelsfri, underhållsfri och korrosionsbeständig och i allmänhet ha en lång livslängd under svåra miljöförhållanden. En snäv böjningsradie är också viktig här.
Och ännu en speciell H+B-lösning används för stora yachter med garage. Här har man utvecklat och tillverkat en traverskran som lyfter upp båten och flyttar den till parkeringsläget med hjälp av en vinsch. För att kranens vagn ska kunna röra sig krävs linjära profilstyrningar som, liksom energikedjorna, ska vara havsvattenbeständiga och underhållsfria. De ska inte heller behöva smörjas och ha en lång livslängd under de speciella driftsförhållandena. Dessutom krävs ett lågt brytmoment även efter långa perioder av inaktivitet och en låg vikt.