Företaget bound4blue använder sig av xiros-kullager och iglidur-lager av högpresterande plast i sina vindassisterade drivsystem (wingsails). De är lättare än konventionella metallager och motståndskraftiga mot korrosion.
I den här motorbåten kan förarkonsolens positiondrylin WJRM rullagersom är monterade på dubbla styrningar av anodiserad aluminium. Det linjära systemet är enkelt att installera och helt underhållsfritt.
Hydrogenerator med igubal-pedestallager som är perfekt inriktade på flödet
Ocean Power förlitar sig på igubal ESTM kuddlager för den linjära sänkningen av sin hydrogenerator. De möjliggör rotation på upp till 20 grader och därmed anpassning till flödet. Det sfäriska locket förhindrar begränsande krafter och säkerställer rörelse med låg friktion hela tiden.
Lyftsystem säkert styrt med igus lagerteknik och e-kedjor
Hur kommer jollen upp på båten eller vattenskotern ner i vattnet? Den här systemtillverkaren vet svaret. Företaget planerar lyftsystem för yachter - och förlitar sig pådrylin-profilstyrningaroch
Dessa kranar används för att lyfta upp båtar ur vattnet i Fort Meyers, Florida.P-lagerdirekt i kabelvinschens drivaxel, som utför en lyft- och sänkrörelse för att lyfta båtarna helt ur vattnet.
Kraftiga glidlager för gångjärn inom varvsindustrin
På stora yachter installeras tunga dörrar i bulwarkområdet, vars gångjärn måste vara konstruerade för hög bärförmåga och vara särskilt korrosionsbeständiga. Tidigare lösningar var ofta mycket känsliga för korrosion och slitage i området kring gångjärnspunkterna. Genom att använda iglidur-glidlager kunde man kompensera för nackdelarna med den tidigare konstruktionen. Konstruktionen är nu helt underhållsfri.