Reckmann Yacht Equipment GmbH är specialiserat på utveckling och tillverkning av rullsystem som minskar segelytan i mycket starka vindar. Företaget har gjort sig ett namn i seglingens toppsegment med sina manuella, elektriska och hydrauliska revsystem. För fartyg på upp till 66 meter implementeras dessutom särskilt kraftfulla system som kan reva upp till 90 meter långa segel.
För att säkerställa att revningssystemet fungerar i alla situationer står den noggranna konstruktionen av revningssystemen i centrum. Det märks inte minst på toppsvirveln, som sitter längst upp på ett revningssystem och håller fast seglet. När seglaren rullar in seglet måste den inre delen av toppsvirveln röra sig synkront - så mjukt som möjligt och utan stick-slip-effekter. Detta ställer höga krav på lagren och hela konstruktionen av komponenten. Dessutom innebär saltvatten och det tropiska klimatet, som är mycket påfrestande för komponenterna, särskilda utmaningar för konstruktören.
Viktigast av allt är dock de enorma mekaniska belastningar som lagren utsätts för: Stora oceangående yachter och världsomseglare har huvudsegel med en yta på 1.000 m2 eller mer. För att rulla in denna yta måste drivmoment på upp till 5.500 Nm användas. De höga krafterna kräver drivenheter som består av extremt kompakta hydraulmotorer med ett arbetstryck på 175 bar. Och en aktuell utveckling som Reckmann driver ställer ännu högre krav på rullsystemens drivenheter: istället för de vanliga profilerna som seglen fästs i används kolfiberstag som är förspända till upp till 65 ton. Under dessa förhållanden måste drivanordningarna och toppsvivlarna säkerställa att seglen alltid kan rullas in och ut utan problem.
De höga kraven på lastkapacitet och tillgänglighet hos drivkomponenterna innebär att Reckmann utvecklar och tillverkar många komponenter internt - även kullagren. Lagren roterar under belastning och måste ta upp mycket höga axiella och radiella krafter. Ursprungligen användes ett rullager vardera för att absorbera de axiella och radiella krafterna.