Dessa höghastighetståg, som färdigställdes 2012, förbinder Peking och Shanghai. De är avsedda att möta den höga efterfrågan på transporter på den livligt trafikerade sträckan. Tågen, som i vissa fall färdas i mer än 350 kilometer i timmen, utsätts inte bara för tunga belastningar varje dag på grund av sin höga hastighet. Vagnarnas sidodörrar måste också fungera tillförlitligt med otaliga öppningar och stängningar vid stationerna, men också fungera så underhållsfritt som möjligt. Stillastående dörrar eller till och med fel skulle vara ödesdigert på den tätt synkroniserade rutten. Därför är det extra viktigt med de två linjärstyrningarna som säkerställer en jämn rörelse vid varje dörr. Men det fanns andra krav på linjärtekniken: den måste fungera tillförlitligt även vid höga hastigheter, tåla kraftiga vibrationer och fungera tillförlitligt under varierande omgivningsförhållanden och temperaturer på upp till -40 °C.
Tidigare hade man förlitat sig på metallager i testerna, vilket resulterade i högre ljudnivåer och inte alltid möjliggjorde mjuka öppnings- och stängningsrörelser. Lagren måste smörjas med jämna mellanrum, men smörjfetten ledde till problem med damm och smuts som samlades vid lagerpunkterna i dörren.