Hamburg: Passagerarutrymmesdörrar i fordon för lokal kollektivtrafik
I det andra exemplet eftermonterade Hamburger HOCHBAHN AG ett anti-trap-detekteringssystem till de pneumatiskt manövrerade passagerardörrarna i sina DT4 tunnelbanefordon i 1:a och 2:a serien. Det rörde sig om 50 fordon med fyra vagnar i varje och totalt 800 dubbelsvängande skjutdörrar. Det genomsnittliga antalet stängningsoperationer per år och dörr är cirka 50 000. Efter cirka 6 månaders användning uppstod de första problemen med en kopparbaserad kabel i området kring svänglagren på grund av knäckning, vilket fick HOCHBAHN att leta efter en alternativ kabel. Styrkabeln chainflex® CF98 var en möjlig lösning. Den legerade ledaren som används här är mjukare i sin molekylstruktur och tenderar därför inte att bli spröd när den utsätts för böjspänning, vilket ökar dess livslängd. Styrkabeln har klarat 450.000 dörrcykler utan några avbrott eller felmeddelanden under HOCHBAHNs testbänksförsök. Som ett resultat av detta eftermonterades alla fordon under förra året. Sedan dess har inga fler fel registrerats. Efter de positiva resultaten av testbänksförsöken antar HOCHBAHN - trots de oförändrat höga belastningarna på kablarna i svänglagerområdet - att fordonen kommer att vara i drift i minst 20 år utan några skador.