igus Mobile Shore Power Outlet (iMSPO)är det första mobila "eluttaget" som kan användas för att ansluta fartyg var som helst längs kajen på en upp till 400 meter lång sträcka. I Hamburgs containerterminal (CTH) används tre sådana system, som rör sig längs kajen på 300, 150 och 110 meter långa åkvägar.
De modulära och konfigurerbara systemen används ofta i container-, kryssnings- och RoRo-terminaler samt i mulitfunktionella terminaler. På CTH används ett iMSPO på en specialtillverkad stålkonstruktion som utnyttjar det fria utrymmet över terminalen. Systemet har utvecklats speciellt för ett begränsat utrymme över översvämningsmuren och där det krävs obehindrat tillträde till nödutgången på kajen. Strömförsörjningens upphöjda läge och vagnens rörliga delar med uttagslådan (socket-box-vagnen) säkerställer att det alltid finns tillräckligt avstånd till marken och till personalen som arbetar där. Dessutom kräver konstruktionen ingen hänsyn till fendrar och säkerställer smidig drift ovanför kritiska områden i terminalen.
Inom iMSPO:s stålkonstruktion löper skenelement, som den mobila vagnen med uttagslådan är installerad i. En energikedja med rullar som är konstruerad för långa åkvägar och tunga laster rör sig inom skensystemet och säkerställer en säker och tillförlitlig dragning av ström- och motorkablarna längs kajen, t.ex. chainflex motorkablarna CFCRANE. En energikedja av typen E4.56 möjliggör dessutom kabeldragning på den sista biten fram till manöverpanelen, medan chainfix dragavlastningar har fästs på kablarna för en längre livslängd. Sensorsystem som tillval kan dessutom övervaka kedjornas och kablarnas tillstånd.
Så snart ett fartyg har förtöjts vid CTH, förflyttas iMSPO till anslutningspunkten. Skyddslocket på uttagslådan öppnas, fartygets kablar ansluts, skyddslocket stängs och låses för en säker drift. Alla processer kan styras via en enda manöverenhet. iMSPO har dessutom testats enligt IEC/IEEE 80005-1, en säkerhetsstandard för landanslutningssystem för högspänning.
Anslutningen av ett fartyg till landström kan genomföras på mindre än 15 minuter, och det krävs aldrig mer än två personer på landsidan. Sammantaget ger detta Hamburgs hamn full flexibilitet samtidigt som drifts-, installations- och underhållskostnaderna minskar.