Ändra språk :

När ett flygplan står på marken måste allt gå mycket snabbt. För att kunna genomföra "omsättningen" så snabbt som möjligt har ett stort antal specialfordon utvecklats: Ground Support Equipment (GSE).
Här utförs många processer samtidigt, t.ex. tankning, avlastning av bagage, avisning och ombordstigning. Utmaningarna, särskilt för komponenterna, omfattar flexibilitet (varje flygplan har olika storlek, GSE-fordonen måste kunna anpassas till detta) och absolut tillförlitlighet. Oavsett om solen skiner, det stormar eller snöar på flygplatsen måste GSE fungera på ett tillförlitligt sätt. Varje fel är dyrt.
 
Kunder över hela världen förlitar sig på motion plastics eftersom de är korrosions- och underhållsfria, resistenta mot kemikalier och absolut tillförlitliga med en förutsägbar livslängd.

För att garantera aerodynamiken och därmed flygsäkerheten måste flygplan vara helt fria från hinder. Detta gäller även för is och snö under kalla årstider. En komplex uppgift som kräver mycket av människa och maskin för att överleva under tidspress.
Våra energikedjor, kablar och lagerteknik testas under extrema förhållanden och är idealiskt lämpade för användning i teleskoparmar, för hyttrotation eller i sprutmunstycket. Vissa iglidur-material är också resistenta mot medier som glykol, myrsyra, paraffin eller Skydrol. 

1. Kabinutrustning

2. Rotation av hytten

Bagagelastare används på flygplatser för att lasta stora containrar eller bagage på flygplan. De måste tåla tunga laster och tuffa förhållanden och dessutom vara justerbara i höjdled.
e-kedjor och chainflex-kablar är idealiska för kabeldragning för höjdjustering. dry-tech-glidlager, tryckbrickor och rullar kan användas flexibelt och är helt smörjfria, även vid belastningar på upp till 200 MPa. De används därför i t.ex. saxlyftbord eller plattformar.

1. Fällmekanism för räcke

2. Förlängningsmekanism för räcke

Flygplansbogserare, även kända som "pushers" eller "towbar tugs", är riktiga kraftpaket. De används för att flytta flygplan på asfalten eller i underhållshangarer. På vissa modeller kläms framhjulet fast i en mekanism och flygplanet lyfts.
Här används iglidurs kraftiga glidlager i klämmekanismen, energikedjor används för att leda kablar och slangar och PRT-svängkransar säkerställer den nödvändiga rotationen av sätet i förarhytten.

1. Dörrar, gångjärn, klaffar


3. Spännanordning

4. Kabinutrustning

Cateringbilar kan användas för att transportera tomma "servicevagnar" ut ur flygplanet och fulla tillbaka in igen. De sista metrarna mellan lastbilen och flygplanet överbryggas vanligtvis av en teleskopisk plattform.
Motion plastics lämpar sig här för en mängd olika applikationer: e-kedjor för kabeldragning i höjdjusteringen eller drylin-linjärlager och iglidur-glidlager i plattformen. Motion plastics får poäng här tack vare sin smörjfrihet, höga kantbelastningar och motståndskraft mot kemikalier som Skydrol, myrsyra eller glykoler.

1. Förlängningsmekanism för räcke


3. Teleskopisk plattform

4. Vertikal rörelse

En Ambulift används för att fysiskt funktionshindrade personer ska kunna gå ombord på ett flygplan på ett säkert och bekvämt sätt. Ett stort antal rörelser sker både framtill (vid ombordstigning på Ambulift) och baktill (vid ombordstigning på flygplanet). Med hjälp av rörelseplaster kan dessa automatiseras helt smörjfritt.

1. Dörrar, gångjärn, klaffar

2. Teleskopisk plattform

3. justering av vertikal plattform

4. Vertikal rörelse
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00