Ändra språk :

Det är här som de åtta glidlagren används.
På mountainbikes utsätts växellådorna för de högsta belastningsnivåerna. Lera, damm, vatten eller en kombination av allt detta - miljöpåverkan på världens stigar är extrem. Dessutom finns det rotmattor, blockerade passager, berg och branta svängar. Och vad skulle en riktigt fin singelspår vara utan airtime? Exakt: tråkig! Så det finns också gott om hopp. När du trycker på växelspaken förväntar du dig naturligtvis att kedjan ska landa i rätt kassetthjul så snabbt som möjligt. Det är precis här som iglidur G-glidlagren i plast från igus kommer in i bilden, eftersom bakväxeln måste röra sig extremt exakt och snabbt till rätt position för att kunna växla. Detta sker genom att styrrullen på mountainbikens bakväxel flyttas till rätt position med hjälp av en parallellogrammekanism.

Foto: SRAM
Eftersom kassettens kedjehjul är placerade mycket nära varandra, särskilt på en 12-växlad drivlina som SRAM:s Eagle-drivlina, måste bakväxeln sitta i exakt rätt position. Även små avvikelser kan annars leda till kedjebuller. Det faktum att kedjan inte längre löper exakt på kedjehjulen leder också till ökat slitage på kedjan och kassetten. I värsta fall kan kedjan till och med hoppa över på fel kedjehjul. SRAM-växlarna är utrustade med iglidur G-plastlager från igus vid alla svängpunkter för att säkerställa denna precision.

SRAM XX1 Eagle AXS bakväxel: iglidur G-lagren är underhållsfria. (Foto: SRAM)
Glidlagren från igus har ett antal fördelar jämfört med direkta lager i plast-, aluminium- eller mässingsbussningar: de kräver ingen extern smörjning och är motståndskraftiga mot smuts, sand, damm, olja och vatten, och de är dessutom oslagbart lätta. I motsats till den gamla bussningslösningen ger igus-lagren hög precision med extremt låg friktion, vilket gör dem praktiskt taget oförstörbara när de används på bakväxeln. Den ekonomiska effektiviteten avgörs främst av glidlagrens långa livslängd, som kan beräknas med hjälp av våra onlineverktyg. Eftersom igus glidlager inte behöver smörjas finns det inte heller något behov av att underhålla lagren, vilket annars är ganska svårt på den här punkten. Och lagren är naturligtvis helt rostfria. Så du kan köra genom lera och sörja i det värsta regnet utan att behöva oroa dig för att lagren på bakväxeln ska skadas. Här kan du redan se hur praktiska våra glidlager är när de används på bakväxeln.

Underhållsfria lager på SRAM Force eTap AXS bakväxel. (Foto: SRAM)
Naturligtvis utsätts även bakväxlarna på racercyklar för höga belastningar. Oavsett om det är på en av de tre stora nationella tourerna, Giro, Tour de France eller Vuelta, på ett av de fem cykelmonumenten eller på stora evenemang som OS eller världsmästerskap - professionella cyklister måste kunna lita på sina komponenter. Det är därför SRAM förlitar sig på igus-lager även här. Precis som med MTB-växlarna är dessa övertygande tack vare elimineringen av smörjmedel, den därmed sammanhängande underhållsfriheten, den låga vikten och den långa livslängden. Detta innebär att både proffs och amatörer kan erövra de brantaste ramperna och de vackraste serpentinerna.

Arbetar du inom cykelindustrin och undrar vilka av våra glidlager som kan användas i dina produkter? Och om vi också kan tillverka högpresterande plastglidlager som är anpassade till din applikation så att du kan använda vår expertis för att ytterligare differentiera dig från konkurrenterna? Javisst, över 50 % av de glidlager som används av våra kunder är kundanpassade. Låt oss ge dig råd - vi finns tillgängliga via telefon, e-post eller chatt. Tillsammans kommer vi att hitta en lösning!

Våra glidlager
Allt viktigt om våra iglidur-glidlager i en överblick: Standard- och specialdelar, produktinnovationer, laboratorietester och mycket mer

iglidur i MTB
Bakre triangel, gaffel, sadelstolpe och liknande - användningsområden för iglidur-lager i mountainbikes

Håll den i handen i förväg och se själv: Beställ provlådan med våra topprodukter för cyklar. Den innehåller glidlager tillverkade av olika iglidur-material, ett kugghjul, en igubal-stångände och en drylin N-linjärskena.
Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00