Ändra språk :

En motor strömförsörjs via en motorkabel som innehåller fyra ledare – tre svarta ledare för faserna L1, L2 och L3 och en grön/gul ledare för skyddsledaren. Nuförtiden är spolarna i motorns lindning vanligtvis anslutna i en stjärn- eller deltakonfiguration. Därför räcker det med fyra ledare. Kabeln kan väljas med eller utan skärmning, beroende på vilka krav som ställs på kabeln på grund av störningar eller miljökänslighet. Naturligtvis tillverkas kabeln i olika mantelkvaliteter och mekaniska klasser.

Varför motorkablar?
När proffs pratar om motoreffekt menar de vanligtvis inte bara en tilledning för en motor. Det kan ju också vara en styrkabel med fyrledare. Poängen är att du vill ansluta motorn till en frekvensomriktare (FI). Förutsättningen för detta är att isoleringen av ledarna uppfyller spänningsnivån 600/1000V. Detta är nödvändigt eftersom frekvensomriktaren använder principen för pulsbreddsmodulering för att reglera frekvensen och därmed motorvarvtalet. Detta leder till spänningstoppar som isoleringen måste kunna motstå. Av denna anledning väljs en högre spänningsklass än den som en styrledning har.

Multiledare vs. enkelledare
I synnerhet för stora drivenheter är det numera vanligt att dra kabeln med en enda ledare. Denna lösning erbjuder flera fördelar jämfört med den klassiska multiledaren med fyra ledare. Den största fördelen är förmodligen det betydligt lägre priset, som uppnås genom en annan och mer kostnadseffektiv tillverkningsprocess. Enkelledarlösningen är också mer robust och lämpar sig därför för små installationsutrymmen i energikedjan, samtidigt som den har en längre livslängd. Detta är särskilt märkbart vid långa åkvägar. Anslutningen till motorn är enklare med de tunnare enledarkablarna, men kräver en speciell skruvanslutning. Vi har stor erfarenhet av utmaningar av detta slag och har därför alltid de produkter som krävs för lösningen på lager.
Fördelar med TPE när det gäller nötning, kyla och livslängd
De flesta av våra motorkablar har high-end-materialet TPE som yttermantelmaterial. Detta material är särskilt lämpligt för applikationer i extrema temperaturområden. Det beror på att temperaturområdet för TPE-motorkablar i energikedjor är definierat som -35 °C till +90 °C. Det innebär att applikationer i djupfrysta områden eller applikationer i mycket varma miljöer är helt rätt för detta material. Dessutom har TPE en annan speciell egenskap - maximal nötningsbeständighet. I direkt jämförelse med PVC & PUR har TPE bättre nötningsbeteende och är därför idealiskt för high-end-applikationer med maximal livslängd.

Motordrivna kablar i krananläggningar
igus har utrustat kransystem med energikedjor i många år. Långt över 10 000 krananläggningar världen över har varit i kontinuerlig användning i många år. Kablar och kedjor klarar de mest ogynnsamma förhållanden, -40°C i den sibiriska vintern eller 50°C i Dubais hamn. Ett kabelfel är otänkbart i kran- och tväråk. Maximal tillförlitlighet krävs i dessa områden. Därför används t.ex. genomgående enkelkärnor från CF330.D- eller CF340-serien för att förse lyftanordningen med nominella ledararea på upp till 185 mm. Detta kan ses som en utveckling mot standardisering. Nästa gång ni planerar en applikation med stora tvärsnitt bör vi därför definitivt diskutera ett koncept med enkelledare som har en högkvalitativ sträng.
Hitta, välj rätt typ, beräkna livslängd och beställ på ett enkelt sätt online

Produktsökare
Hitta exakt rätt kabel snabbt

Livslängdskalkylator
Beräkna livslängden för varje chainflex-kabel

Kalkylator för koppartillägg
Beräkna det dagsaktuella koppartillägget

Konfigurator för specialkablar
Konfigurera din individuella kabel på bara 3 minuter


Personligen::
Måndag – fredag: 8:00 – 18:00