I dörrarna är installationsutrymmet begränsat, vilket gör att kablarna måste böjas mycket och därmed riskerar att slitas snabbare. För att förebygga detta används chainflex kablar med ett TPE-mantel och en speciell kärnlegering. Dessa extremt robusta kablar har utvecklats speciellt för extremt små böjningsradier och torsionsrörelser och har 36 månaders garanti.
För att säkerställa optimalt kabelskydd trots permanent öppnande och stängande av dörrarna, används E2 micro e-kedjor . Tack vare det modulära systemet kan de anpassas efter applikationen och passar för ytterst små installationsutrymmen. Energikedjans speciella design tillåter mycket lätta och tysta rörelser. e-kedjan i kombination med chainflex kablar är en mycket robust kombination.
dryspin spindlar används för att öppna och stänga dörrar. Deras självsmörjande, högpresterande gängade polymermuttrar gör att man slipper ytterligare smörjning, vilket sänker kostnaderna för underhåll och rengöring. igus stegmotorer används som drivenheter för spindelsystemen. E2 micro e-kedjor, chainflex kablar och dryspin spindlar används också i det utfällbara trappsteget under dörren, eftersom de fungerar felfritt i smuts, vägsalt och regn. Funktionsdugligheten hos dryspin spindlar med stor stigning är fortfarande garanterad vid -40 °C och extrem smuts.
Utöver passagerardörrarna på spårvagnar, regional- och snabbtåg är även dörrarna till förarhytten, maskinrummet och nödutgångarna utrustade med igus komponenter. Även om de inte öppnas och stängs så ofta, måste man kunna lita på att de alltid fungerar. I dörrarna till förarhytten och maskinrummet används bland annat glidlager och tryckbrickor. När det gäller vikdörrar är en felfri funktion extra viktig. Även här används iglidur glidlager för att man ska slippa ytterligare smörjning eller t.o.m. otillräcklig smörjning.
Måndag till fredag från 07.00 till 20.00.Lördagar från 08.00 till 12.00.
24h