Två samarbetspartners, ett mål: tillförlitlig Ethernet-överföring med igus och Harting2018-08-02

chainflex CFBUS.LB och ix industriella inpluggningskontakter för säker rörelse i små utrymmen

Garantera säker dataöverföring och tillförlitlig strömförsörjning i allt mindre installationsutrymmen är en utmaning för många ingenjörer. För att klara dessa krav har igus nu lanserat en ytterst flexibel chainflex Ethernet-kabel. Den är en stabil och perfekt partner till den nya ix Harting-kontakten med en testad och bekräftad livslängd, samt en unik 36-månaders garanti.

Genom de extremt flexibla men stabila CFBUS.LB Ethernet-busskablarna levererar igus det perfekta komplementet till den nya ix-industrikontakten från Harting, vilket sparar 70 % utrymme jämfört med föregående system. Detta är en särskilt stor fördel i miniatyrhöljen, t.ex. i kamerasystem, WLAN-åtkomstpunkter, routrar och andra digitala komponenter. Tack vare sin speciella konstruktion kräver chainflex-kablarna också 50 % mindre utrymme än vanliga Ethernet-kablar. I kombination med Harting-kontakten erbjuds kunden ett perfekt samordnat paket för små installationsutrymmen.

Industripartner 4.0 i de minsta av (installations-) utrymmen
”Låg böjning” är det moderna ordet för mycket små böjradier hos kablar i energikedjor. Det är därför som igus tilldelat busskabelfamiljen CFBUS.LB den extra förkortningen LB, som en symbol för högsta mekaniska krav. De kan användas till alla vanliga bussystem som t.ex. Ethernet CAT5, CAT5e, CAT6, Ethercat och Profinet. Den tvinnade pardatakabeln CF11 har exempelvis den minsta böjradien på marknaden. Tack vare sina extrema böjradier ner till 6,8 x d kan den avancerade chainflex-kabeln användas i de minsta installationsutrymmena, samt för djupfrysningstillämpningar med temperaturer ner till -35 °C. Naturligtvis uppfyller den de högsta branschkraven för kontinuerlig rörelse: i plockmaskiner, inom halvledarbranschen eller i den ytterst dynamiska förpackningstekniken. De flexibla kablarna kan också demonstrera sina styrkor avseende livslängd. Detta har bevisats genom omfattande testserier i det 2 750 m² stora testlaboratoriet hos igus. CF11-datakabeln kan därmed integreras optimalt i den nya ix-industrikontakten (typ A) från Harting, vilket presenterades under Hannover-mässan. Den är speciellt utformad för kompakta datagränssnitt. Detta skapar en optimal punkt-till-punkt-lösning för kunden, även i små utrymmen.