Ren styrning: Nytt igus-foder uppfyller FDA- och EU-krav för linjära system2018-11-07

Företaget igus utökar sitt sortiment av foder med den FDA- och EU-godkända högprestandaplasten iglidur A160

Linjärstyrningssystem från igus ger en snabb och exakt inställning av maskiner inom livsmedels- och bryggeribranschen. Integrerade, underhållsfria och slitagetåliga foder används i slädarna och gör det möjligt för linjärstyrningarna att glida utan smörjning. Företaget igus har nu utvecklat ett FDA- och EU-godkänt foder tillverkat av högprestandaplasten iglidur A160, vilken är särskilt lämplig för livsmedelsindustrins speciella hygienkrav. Det karaktäriseras särskilt av sin långa livslängd tillsammans med FDA- och EU-godkända axlar av rostfritt stål samt i våta utrymmen.

Rent, smörjfritt och korrosionståligt: detta är livsmedelsindustrins krav på de installerade maskinelementen. Det stärker system av underhållsfri plast som det rätta valet. Smörjfria, linjära styrsystem från igus används redan i flera tillämpningar inom livsmedels- och förpackningsindustrin tack vare sitt breda funktionsområde, vid fyllning inom dryckesindustrin såväl som inom branschen för flaskbearbetning. Foder i högpresterande plast försäkrar om en smidig och ren justering. Användarna kan nu förlita sig på hygieniska linjärstyrningar tack vare de nya och smörjfria linjärglidlagren tillverkade av iglidur A160, i synnerhet för tillämpningar inom livsmedelsindustrin. Det blå materialet uppfyller FDA:s krav och EU-förordning 10/2011/EG och är därför lämpat för livsmedelsindustrins speciella krav. iglidur A160 har en lång och beräkningsbar (på Internet) livslängd tillsammans med axlar i rostfritt stål, också i våta utrymmen. Högprestandaplasten karaktäriseras också av sin höga tålighet mot kemikalier. En annan fördel: fodret är oemottagligt för kontaminering tack vare de integrerade smutskanalerna, och det är enkelt att rengöra och att byta. Den nya linjärlagerkomponenten finns för närvarande i åtta storlekar för alla drylin W-lagerhus och slädar, samt för alla drylin R-rundstyrningar.

Testad slitagetålighet på axlar i rostfritt stål
I företagets egna, 2 750 m² stora testlaboratorium har igus testat det nya fodret i kontakt med flertalet rostfria axlar, samt andra plastfoder som redan finns i igus sortiment, tillverkade av iglidur J200, iglidur J, iglidur A180, iglidur E7 och iglidur X. iglidur J200 är ett etablerat standardmaterial på aluminiumaxlar, medan iglidur J lämpar sig för alla axelytor. För de användare som förlitar sig på linjära drylin-system med stålaxlar har igus genom iglidur E7 en uthållighetsmästare i sitt sortiment, medan användning av iglidur X-foder är särskilt lämplig för tillämpningar som kräver hög temperaturtålighet och hög tålighet mot kemikalier. Slitagetestet visade tydligt att nya iglidur A160-fodret har de bästa slitagevärdena på flera olika axlar i rostfritt stål. Det nya fodret är därför en perfekt glidpartner för linjärstyrningar i rostfritt stål inom livsmedelsbranschen.