Vänligen välj din leveransort

Valet av landssida kan påverka olika faktorer som t.ex. pris, möjliga leveranssätt och produkttillgänglighet.
Min kontaktperson
igus® AB

Berga Allé 1

254 52 Helsingborg

+46 42 329270
+46 42 211585
SE(SV)

motion plastics i fordonssätet

Linjär, svängande, roterande – hitta rätt produkt för varje typ av rörelse


Glidlager i sitthöjdsjustering

  • Vad som behövs: en glidlagerlösning för justering av sitthöjden
  • Krav: ljudminskning, jämn gång, låg kondensbildning, hög lastkapacitet, låg vikt, låg friktionskoefficient, toleransutjämning, användning även för katodisk dopplackering vid höga torkningstemperaturer, korrosionsfrihet
  • Lämpliga produkter: clipslager av flexibel iglidur M250 och iglidur K230, glidlager av iglidur GLW och iglidur G för högre belastning
  • Framgång för kunden: De tribologiskt optimerade glidlagren har låg vikt, lång livslängd och garanterar, tack vare sina ljud-(NVH/BSR)dämpande egenskaper en permanent tyst justering. Specialutföranden såsom våra clipslager förkortar även monteringstiderna. Kostnadsbesparingar uppnås genom styckpriset och den kortare monteringsprocessen. Arbetet för en omkalibrering och flänsprocesser bortfaller – utvecklingstiderna är mycket korta – våra tekniska kontaktpersoner erbjuder omfattande komplett rådgivning från konstruktion till design. Prototypprover av tribologiskt optimerat material är tillgängliga inom 24 timmar med SLS-printing.
Glidlager i sitthöjdsjustering
Sitthöjdsjustering:
Sitthöjdsjustering i bilen är en viktig del av komforten och säkerheten. Dessutom ökar utvecklingen av autonoma fordon och efterfrågan på bildelningserbjudanden märkbart. Detta ökar också antalet olika förare av samma bil och antalet sitthöjdsjusteringar. Detta är också en anledning till den ökande användningen av elektriska sätesjusteringar med hjälp av ställdon och kompakta motorer.
 
Mer information om sitthöjdsjustering med våra glidlager hittar du ▸ i vår bloggartikel.

Glidlager i ryggstödsjustering

  • Vad som krävs: en ljudlöst lagring för lutningsjusteringen med litet spel
  • Krav: ljudminskning, vibrationsdämpning, litet spel, låg kondensbildning, hög lastkapacitet, låg vikt, smörjfrihet
  • Passande produkter: olika individuella specialdelar (t.ex. av iglidur X, iglidur G och iglidur GLW
  • Framgång för kunden: Våra tribologiskt optimerade material med integrerade torrsmörjmedel säkerställer en låg friktionskoefficient och minimerar därmed buller under justeringsprocessen. Lagerkonstruktionen från igus, som är skräddarsydd för installationssituationen, går med litet spel och minskar utvecklings- och konstruktionstiden.
Kugghjul och glidlager i ryggstödsjusteringen
Om ryggstödsjustering:
Oavsett om det är manuellt eller elektriskt har ryggstödsjusteringen länge funnits i alla typer av fordon. Den möjliggör en bekväm och säker sittställning. Ljudminskning, viktminskning och smörjfrihet är väsentliga krav på den moderna säteskonstruktionen och kvalitetsegenskaperna hos de installerade igus-komponenterna. De iglidur-glidlager som används kännetecknas av låga friktionskoefficienter och lågt slitage utan extra smörjning.
I utvecklingsskedet och under valideringen utsattes lagren för mycket hög belastning under kraschtester. Uthållighetsprovningar, bl.a. med testning av slitage och ljudutveckling i temperaturintervallen mellan -20 ° och +80 °C, klarade våra glidlager utan vare sig underhåll eller driftavbrott. Ovan nämnda iglidur-material uppfyller även kondensbildningskraven i fordonskupén och har en dämpande effekt på sätessystemet vid vibrationer.
 

Spindellagring i svankjusteringen

  • Vad som krävs: tryckbrickor för spindellagringen i drivenheten
  • Krav: ljudminskning, lugn gång, korrosionsfrihet, låg kondensbildning, hög lastkapacitet med högt p x v-värde = 1, låg vikt, låg friktionskoefficient, anpassad till motgående material av POM och PP GF30
  • Passande produkter: tryckbrickor iglidur W300
  • Framgång för kunden: Tryckbrickorna är ett kostnadseffektivt och tystare alternativ till axiella kullager.
För svankjustering:
De aktuella trenderna inom fordonsindustrin kräver nya, dynamiska kupékoncept med ett större fokus på komforten för fordonspassagerarna. En komfortkomponent i sätet är den elektriska svankjusteringen: Genom att stödja ländkotorna hjälper den till att bibehålla en upprätt hållning, avlasta musklerna och undvika ryggsmärtor. I drivningen för individuell justering av ryggstödets kontur säkerställer iglidur-glidlager ljudminskning och lugn gång. Eftersom de är optimerade för friktion och slitage har de en låg glidfriktionskoefficient och lång livslängd. Tack vare torrsmörjmedel som finns i materialet finns det inget behov av ytterligare smörjning.
Glidlager i svankjusteringen

Glidlager i benstödet

  • Vad som krävs: en glidlagerlösning i fordonskupén för att justera sätets benstöd, komfortsätesförlängning, förlängt benstöd
  • Krav: lugn gång, låg friktionskoefficient, hög lastkapacitet, låg vikt, låg kondensbildning, ljudreducering
  • Passende produkter: glidlager av iglidur M250 och iglidur G
  • Framgång för kunden: iglidur-glidlager möjliggör tysta justeringar genom att förhindra störande BSR- och NVH-ljud i sätets gångjärn. De är tillverkade av tribologiskt optimerade polymerer och är upp till 5 gånger lättare än motsvarande metallager.
Om sittbensstöd:
För ökad komfort är sätena försedda med justerbara sätesförlängningar eller benstöd. Dessa och många andra justeringsmekanismer erbjuds även ofta i kaptensstolar.
Glidlager i benstödet
Ytterligare applikationsexempel i huvudstöd och armstöd:
Glidlager i huvudstödet
Glidlager och kugghjul i armstödet

Glidring i vridkonsoler

  • Vad som behövs:ett roterande lager för framsätena
  • Krav: ljudminskning, låg friktionskoefficient, hög lastkapacitet, låg vikt, smörjfrihet, hög nötningsbeständighet, låg kondensbildning
  • Passande produkter : glidring (t.ex. av iglidur J eller iglidur RN293, som svängkranslager eller individuell specialdel
  • Framgång för kunden: Det tribologiskt optimerade materialet med integrerat torrsmörjmedel säkerställer en låg friktionskoefficient och minimerar därmed buller och kraft under justeringsprocessen. Lagerkonstruktionen från igus, som är skräddarsydd för installationssituationen, arbetar med litet spel, minskar utvecklings- och konstruktionstiden och ger enorma kostnads- och viktfördelar jämfört med alternativ med rullager.
Glidring i det roterande sätet
Om roterande säten
Vridbara säten används främst i husbilar och nyttofordon. Men på grund av den tekniska förändringen mot autonom körning utvecklas mer dynamiska kupékoncept även i konventionella personbilar och kommer snart att vara vardagsmat. Det begränsade fordonsutrymmet kan användas mer effektivt med roterande säten: både förar- och passagerarsätena kan vridas upp till 360°, vilket snabbt skapar en bekväm sittplats för flera personer.
En glidring av iglidur-material möjliggör enkel manuell eller elektrisk justering med ett lågt drivmoment tack vare dess låga glidfriktionskoefficient. Tack vare de integrerade torrsmörjmeden kräver systemet ingen extra smörjning och är underhållsfritt.
Materialen som användes validerades i olika uthållighetsprovningar, bl.a. testning av slitage och ljudutveckling i temperaturintervallen mellan -20 ° och +80 °C, och höll utan vare sig underhåll eller driftavbrott. iglidur J eller RN293 uppfyller även kondensbildningskraven i fordonskupén och har en dämpande effekt på sätessystemet vid vibrationer.

Glidlager i kompakta motorer för elektriska sätesjusteringar

  • Vad som krävs: en glidlagerlösning i kompakta motorer för elektrisk sätesjustering, sätesställdon, sätesjusteringsdrift
  • Krav: höga hastigheter, litet installationsutrymme, låg friktionskoefficient, ljudminskning, hög lastkapacitet, lugn gång, låg vikt, underhållsfrihet, ingen extern smörjning
  • Passende produkter: glidlager av nötningsbeständiga iglidur J och iglidur H1 vid höga temperaturer
  • Framgång för kunden: ljuddämpning (NVH och BSR), hög prestanda vid låga och höga hastigheter, låga friktionskoefficienter, lång livslängd, ingen extern smörjning krävs, kostnadsbesparingar, viktminskning
Ställdon med kugghjul
Om kompakta motorer för elektriska sätesjusteringar:
Fler och fler elektroniska justeringsmöjligheter hittar tack vare ställdon sin väg in i biltillverkarnas serietillämpningar. Ljud- och viktminimering är väsentliga krav för varje modern sätesdesign. igus-glidlager är lättare och tystare än konventionella lösningar. Deras torrsmörjmedel säkerställer en lång livslängd utan extern smörjning.
Kompakta motorer används bland annat i följande sätesapplikationer: justering av säteslängd, säteslutning, sitthöjdsinställning, ryggstödsinställning, huvudstödsinställning, svankstöd, haptisk sätesåterkoppling, justering av huvudstöd, bältessträckare.

Användningsexempel i den elektriska längsgående sätesjusteringen och ryggstödsjusteringen:
dryspin i linjärställdonen
Glidlager och kugghjul i sätesställdonen

Dynamiskt kabelskydd i sitthöjdsjusteringen och den linjära justeringen

  • Vad som behövs: ett dynamiskt kabelskydd för linjär sätesjustering och säteshöjdsjustering
  • Krav: Skydd av kablarnas radie, lugn gång, kontaktering av kabelbuntarna i trånga installationsutrymmen, enkel installation och minskning av monteringstiden, införande av de färdigkontakterade kablarna med kontaktdon
  • Passande produkter: e-kedjor E2 mirco, easy chain-serie E06
  • Framgång för kunden: Den förkortade monteringstiden är en av främsta egenskaperna i easy chain-energikedjorna. Dess elastiska och robusta material igumid NB erbjuder även optimal elasticitet och en UL94-V2-klassificering
Användningen av energikedjor som dynamiskt kabelskydd säkerställer den minsta böjradien för kablarna och förlänger livslängden för hela systemet. De kompakta komponenterna och den enkla installationen ger fördelar vid första monteringen och efterföljande reparationsarbeten, eftersom kablar och kedja enkelt kan bytas ut.
e-kedja i bilsätet för linjär justering

Dynamiskt kabelskydd för roterande och svängbara säten

  • Vad som behövs: ett dynamiskt kabelskydd för roterande och svängbara applikationer i sätessystem
  • Krav: skydd av kablarnas radie med en svängvinkel på 200°
  • Passande produkter: e-kedja E2 mirco, i synnerhet serien E2C.15
  • Framgång för kunden: skydd av kablarna och den permanenta strömförsörjningen av säteskomponenterna med hjälp av en energikedja med bakre böjningsradier (RBR)
Roterande e-kedja i bilsätet



Termerna "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" och "yes" är rättsligt skyddade varumärken som tillhör igus® GmbH/Köln i Förbundsrepubliken Tyskland och i förekommande fall i vissa andra länder. Detta är en icke uttömmande lista över varumärken (t.ex. pågående varumärkesansökningar eller registrerade varumärken) som tillhör igus GmbH eller igus dotterbolag i Tyskland, Europeiska unionen, USA och/eller andra länder eller jurisdiktioner.

igus® GmbH hänvisar till att vi inte säljer några produkter från företagen Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsibushi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber och alla andra drivenhetstillverkare som nämns på denna webbplats. De produkter som igus® erbjuder är produkter från igus® GmbH