Vänligen välj din leveransort

Valet av landssida kan påverka olika faktorer som t.ex. pris, möjliga leveranssätt och produkttillgänglighet.

Min kontaktperson
igus® AB

Berga Allé 1

254 52 Helsingborg

SE(SV)

Har du frågor? Behöver du material?
Aktuell pressinformation och publiceringsklara foton kan laddas ner här.
Vi tar också gärna emot telefonsamtal, e-post eller fax från dig!

PresskontaktVill du registrera dig på listan för att få våra mediautskick?

Pressmeddelanden efter område

iglidur X: Gleitlagerwerkstoff trotzt Temperaturen von -100 bis +250° Celsius2015-07-06

Für Einsatzgebiete, bei denen es richtig heiß, kalt oder „scharf“ werden kann, ist iglidur X genau der richtige Werkstoff. Der iglidur-Werkstoff von igus ist für die besonders schwierigen Fälle entwickelt worden. Dazu zählen extreme Betriebstemperaturen von -100 bis +250 °C, selbst im Dauerbetrieb, oder aggressive Chemikalien.

iglidur X sorgt in der Praxis für eine deutlich höhere Lebensdauer
Seine Chemikalienbeständigkeit offenbart iglidur X unter anderem im Einsatz in Benzinpumpen an Tankstellen. Früher verwendete PTFE-beschichtete Lager haben mitunter den Treibstoff verschmutzt und die Wellen beschädigt. Hier sorgen iglidur X-Lager nun für eine längere Lebensdauer der Pumpen. Eine der wohl außergewöhnlichsten Einsatzgebiete hat iglidur X beim „Porton Man“, einem Roboter der britischen Verteidigungsindustrie zum Test von Schutzkleidung, der 2015 unter den Einsendungen des manus-Wettbewerbs für spannende Gleitlageranwendungen war. In allen Gelenken des Roboters, dem die Schutzkleidung testweise übergezogen wird, kommen robuste iglidur X-Gleitlager zum Einsatz, da nur sie der Belastung von chemischen, biologischen oder radioaktiven Stoffen standhalten.

Termerna "Apiro", "AutoChain", "CFRIP", "chainflex", "chainge", "chains for cranes", "ConProtect", "cradle-chain", "CTD", "drygear", "drylin", "dryspin", "dry-tech", "dryway", "easy chain", "e-chain", "e-chain systems", "e-ketten", "e-kettensysteme", "e-loop", "energy chain", "energy chain systems", "enjoyneering", "e-skin", "e-spool", "fixflex", "flizz", "i.Cee", "ibow", "igear", "iglidur", "igubal", "igumid", "igus", "igus improves what moves", "igus:bike", "igusGO", "igutex", "iguverse", "iguversum", "kineKIT", "kopla", "manus", "motion plastics", "motion polymers", "motionary", "plastics for longer life", "print2mold", "Rawbot", "RBTX", "readycable", "readychain", "ReBeL", "ReCyycle", "reguse", "robolink", "Rohbot", "savfe", "speedigus", "superwise", "take the dryway", "tribofilament", "triflex", "twisterchain", "when it moves, igus improves", "xirodur", "xiros" och "yes" är rättsligt skyddade varumärken som tillhör igus® GmbH/Köln i Förbundsrepubliken Tyskland och i förekommande fall i vissa andra länder. Detta är en icke uttömmande lista över varumärken (t.ex. pågående varumärkesansökningar eller registrerade varumärken) som tillhör igus GmbH eller igus dotterbolag i Tyskland, Europeiska unionen, USA och/eller andra länder eller jurisdiktioner.

igus® GmbH hänvisar till att vi inte säljer några produkter från företagen Allen Bradley, B&R, Baumüller, Beckhoff, Lahr, Control Techniques, Danaher Motion, ELAU, FAGOR, FANUC, Festo, Heidenhain, Jetter, Lenze, LinMot, LTi DRiVES, Mitsibushi, NUM, Parker, Bosch Rexroth, SEW, Siemens, Stöber och alla andra drivenhetstillverkare som nämns på denna webbplats. De produkter som igus® erbjuder är produkter från igus® GmbH